ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 10.06.2021, 17:27

حمایت اتحادیه اروپا از تحقیق برای یافتن منشأ ویروس کرونا


دویچه وله: نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا در آستانه برپایی نشست عالی هفت قدرت اقتصادی بزرگ جهان در کورن‌وال بریتانیا از ادامه تلاش‌ها برای یافتن منشاء ویروس کرونا حمایت کرده‌اند. شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز پنج‌شنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) در کنفرانسی رسانه‌ای در این باره گفت: «جهان حق دارد دقیقا بداند که چه اتفاقی افتاده تا بتوان از این موضوع درس گرفت.»

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفت، اتحادیه اروپا همه تلاش خود را برای شفاف‌ ساختن کشف حقیقت به کار خواهد گرفت. او یافتن سرچشمه این ویروس را “فوق‌العاده مهم” خواند. نهادهای اطلاعاتی آمریکا به‌تازگی تحقیقاتی در این باره انجام داده‌اند که خشم چین را برانگیخته است.

طبق گزارشی در روزنامه وال استریت ژورنال، آن‌ها می‌گویند، کارکنان آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، چند هفته قبل از شناخته شدن ویروس کرونا و شیوع بیماری کووید ۱۹ برای درمان به بیمارستان منتقل شده‌اند. در این گزارش به سه مورد اشاره شده که در نوامبر ۲۰۱۹ رخ داده است. چین بارها چنین اتهاماتی را رد کرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در اواخر ماه مه نهادهای اطلاعاتی این کشور را مأمور تحقیق در مورد سرچشمه پاندمی کرونا کرد. بر اساس موضع‌گیری بایدن، دست کم بخش‌هایی از دستگاه امنیتی آمریکا انتشار تصادفی ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین را محتمل می‌دانند. این اتهامی بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به چین وارد کرده بود.

در پاسخ، وزارت خارجه چین آمریکا را متهم کرده که قصد دارد توجه افکار عمومی را با این قبیل اقدام‌ها از شکست خود در مبارزه با پاندمی کرونا منحرف سازد.

قرار است تلاش‌ها برای یافتن منشاء واقعی ویروس “سارس کوو ۲” اینک در نشست گروه هفت نیز مطرح شود. این نشست روز جمعه ۱۱ ژوئن آغاز به کار خواهد کرد. کشورهای آلمان، آمریکا، کانادا، ژاپن، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا به این گروه تعلق دارند. اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد در این نشست شرکت خواهد کرد. چین در نشست حضور نخواهد داشت.