ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 10.06.2021, 6:49

آمریکا در صورت به خطر افتادن کابل حملات هوایی را بررسی می‌کند


بی‌بی‌سی: روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام های ارشد دولت آمریکا گزارش می‌دهد که پنتاگون مشغول بررسی گرفتن مجوز برای انجام حملات هوایی در حمایت از نیروهای مسلح افغانستان در صورتی است که کابل یا سایر شهرهای مهم افغانستان در خطر سقوط در حمله طالبان باشند.

این مقام ها که نامشان فاش نشد گفته‌اند که هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده، اما یک گزینه مورد بررسی مداخله جنگنده ها یا هواپیماهای بدون سرنشین نظامی آمریکا در شرایط فوق العاده بحرانی، مانند خطر سقوط یا محاصره پایتخت افغانستان است به طوری که جان شهروندان یا کارمندان سفارت آمریکا و متحدان این کشور در خطر باشد.

مقام های دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، قبلا گفته اند که با خروج نیروها از افغانستان پشتیبانی هوایی هم به جز در موارد استثنایی برای حمله به گروه های تروریستی پایان خواهد یافت.

در این گزارش آمده است: “هر حمله هوایی دیگری نیازمند تایید رئیس جمهور خواهد بود. حتی در آن صورت مقام ها اشاره کردند که ادامه چنین حملاتی در درازمدت سخت است، چون با توجه به خروج نیروهای آمریکایی نیازمند تلاش عظیم لجستیکی خواهد بود. آمریکا کلیه پایگاه های هوایی در افغانستان را تا ماه آینده خالی خواهد کرد، و هرگونه حمله هوایی به احتمال زیاد باید از پایگاه ها در خلیج فارس انجام شود.”

گروه طالبان دو هفته پیش در واکنش به گزارش‌ها درباره انتقال پایگاه‌های آمریکایی از افغانستان به کشورهای منطقه و اجرای عملیات از آن پایگاه‌ها در خاک افغانستان هشدار داد که در برابر این اقدام خاموش نخواهند ماند.

در اعلامیه طالبان که روز ۵ جوزا /خرداد منتشر شد، این اقدام احتمالی آمریکا “عملکرد زشت و تحریک‌کننده” خوانده شد.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که نیروی هوایی پاکستان طرح ساخت پایگاه هوایی جدید در ایالات بلوچستان را بررسی می‌کند.

به نوشته نیویورک تایمز بحث ها برای ادامه حمایت هوایی از ارتش افغانستان نشانگر شدت نگرانی در واشنگتن درباره توانایی ارتش افغانستان برای دفع حملات طالبان و حفظ کنترل کابل و سایر مراکز جمعیتی است.

آقای بایدن در ماه آوریل دستور خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا قبل از فرارسیدن بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر به نیویورک و واشنگتن را داد. به گزارش نیویورک تایمز این فرآیند تا اوایل ماه ژوئیه تکمیل خواهد شد.

روزنامه بریتانیایی سان روز ۲۷ مه در گزارشی نوشته بود که آمریکا قرار است قبل از خروج کامل از افغانستان، صدها نیروی ویژه آمریکایی را در کابل مستقر کند تا مانع از سقوط پایتخت افغانستان به دست طالبان شود.

به نوشته این روزنامه، یک واحد نظام ترکیه تامین امنیت فرودگاه/میدان هوایی کابل را به عهده خواهد گرفت.

در همان زمان دبیرکل ناتو گفت که دولت و نیروهای مسلح افغانستان از توانایی کافی برای دفاع از خود بدون نیاز به حمایت نیروهای بین المللی برخوردارند.

ینس استولتنبرگ در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفت: “در یک مقطع، این افغان ها هستند که باید مسئولیت کامل صلح و ثبات در کشورشان را به عهده بگیرند.”

ناتو در سال ۲۰۰۳ یعنی دو سال بعداز سقوط طالبان در حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا - به دلیل پناه دادن به اسامه بن لادن رهبر القاعده - مسئولیت امنیت این کشور را به عهده گرفت.

بسیاری ابراز نگرانی کرده اند که با خروج آمریکا، دولت افغانستان و نیروهای مسلح این کشور به سرعت مغلوب طالبان خواهد شد.

مقام های دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این نگرانی را رد می کنند.

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان اخیرا در کنگره این کشور گفت که پیش بینی ها در مورد پیشروی سریع نیروهای طالبان و سقوط کابل توسط آنها بعد از خروج ائتلاف بین المللی از افغانستان بدبینانه است.