ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 07.06.2021, 8:09

علی‌اکبر محتشمی‌پور بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت


علی‌اکبر محتشمی‌پور، وزیر کشور پیشین ایران و عضو مجمع روحانیون مبارز بر اثر ابتلا به کرونا صبح امروز در سن ۷۵ سالگی در تهران درگذشت.

خبر فوت وی را زهره محتشمی‌پور، دخترش تائید کرده است.

وی از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ به عنوان وزیر کشور کابینه میرحسین موسوی فعالیت کرده است. همچنین نمایندگی دوره‌های سوم و ششم مجلس را در کارنامه دارد.

علی‌اکبر محتشمی‌پور به همراه حسین شیخ‌الاسلام، معاون پیشین وزارت خارجه ایران که چندی پیش بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرد و سه فرمانده سپاه پاسداران یعنی حسین دهقان، احمد وحیدی و فریدون وردی‌نژاد، یکی از اضلاع پنجگانه گروهی از مقام‌های ایرانی بود که در دهه ۱۹۸۰ حزب‌الله لبنان را تأسیس کردند.

یکی از جنجالی‌ترین مواضع محتشمی‌پور در عرصه سیاست خارجی به سال ۶۹ باز می‌گردد که به همراه گروهی دیگر از نمایندگان مانند صادق خلخالی و هادی خامنه‌ای، برادر رهبر جمهوری اسلامی، از صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق به عنوان «خالد بن ولید زمان» نام برد و خواستار حمایت از صدام در جنگ کویت و جنگیدن علیه آمریکا شد.

محتشمی‌پور که در آن زمان نماینده مجلس بود، از مردم خواست که «در جهاد مقدس علیه آمریکا شرکت» کنند و جنگ کویت را شبیه حوادث صدر اسلام دانست و گفت عراق در حال حاضر «خاکریز اول» در برابر «دنیای کفر» است.

محتشمی‌پور همچنین عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از قدس و حمایت از حقوق مردم فلسطین و مدیرمسوولی روزنامه بیان را در کارنامه داشت.

او در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بود و در دهمین دوره انتخابات نیز ریاست کمیته صیانت از آرای مردم ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی را بر عهده داشت.

محتشمی‌پور چندی پس از وقایع انتخاباتی سال ۸۸ به عراق رفت و رسانه‌ها گزارش دادند که او به «حالت قهر گونه‌ای ایران را ترک کرد» و در شهر نجف ساکن شد. در اطلاعیه دفتر آقای محتشمی‌پور نیز اشاره شده است که او در ده سال گذشته در عراق زندگی کرده است.