ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 06.06.2021, 18:55

سه کارگر نیشکر هفت‌تپه «بازداشت شدند»


رادیو فردا: سه فعال کارگری نیشکر هفت‌تپه خوزستان، روز شنبه ۱۵ خرداد، پس از مراجعه به پاسگاه هفت‌تپه برای شکایت از عوامل مالک پیشین این شرکت که اقدام به ضرب و شتم کارگران معترض کرده بودند، بازداشت شدند.

اسماعیل بخشی، فعال کارگری، در همین روز با انتشار یادداشتی در صفحه توییتر خود از مصدومیت و انتقال یکی از کارگران به نام «منصور رش» به بیمارستان به دلیل خونریزی شدید ناشی از ضربه چاقو خبر داد.

روز گذشته، جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود برای پنجمین روز پیاپی در محوطه این شرکت، دست به تجمع و اعتصاب زدند.

به گفته آقای بخشی، «اراذلی اجیر شده با چاقو و چماق» به تعدادی از فعالان کارگری حمله‌ور شده و آن‌ها را هدف ضرب و شتم قرار دادند. سپس محمد خنیفر، فعال کارگری، که با بدنی آسیب‌دیده و مجروح برای ثبت شکایت و حق‌خواهی به پاسگاه هفت‌تپه مراجعه کرده بود، توسط ماموران بازداشت شد.»

بر اساس این گزارش، حامد حمدانی و یوسف ثعالبی نیز که به عنوان شاهد آقای خنیفر را همراهی کرده بودند، بازداشت شدند.

آقای بخشی با بیان این‌که در پنج سال گذشته، فعالان کارگری بارها توسط عوامل کارفرما هدف تهدید و ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، هشدار داد: «جان فعالان کارگری هفت‌تپه در خطر است.» او تاکید کرده است که عاملان خشونت‌ها علیه کارگران حتی یک‌بار هم توسط نهادهای امنیتی بازخواست نشده‌اند.

اسماعیل بخشی همچنین به افزایش فشار بر کارگران پس از صدور رای خلع ید این شرکت از مالک خصوصی، به کاهش سهم آب کشاورزی شرکت هفت تپه و تشکیل پرونده علیه فرزانه زیلابی، وکیل مدافع پرونده هفت تپه، اشاره کرده است.

کشت و صنعت هفت‌تپه قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر ایران است و حدود نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد. این شرکت در سال ۹۴ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با پیش‌پرداختی شش میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد.

این شرکت پس از آن با مشکلات زیادی، از جمله تاخیرهای طولانی در پرداخت دستمزدها مواجه شد که اعتراض کارگران آن را به دنبال داشته است.