ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 04.05.2021, 17:28

ردصلاحیت نامزد متولد بعد از انقلاب با اتهام تحکیم رژیم شاه


حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت، درباره فضای انتخاباتی کشور به خبرگزاری برنا گفت:

* هنوز فضای کشور آنچنان که باید و شاید انتخاباتی نشده و حتی موضع و کاندیدای اصلی بسیاری از احزاب و فعالان سیاسی مشخص نیست.

* باید به این موضوع پرداخته شود که چه بلایی سر نهاد انتخابات آمده که در آستانه مهم‌ترین انتخابات کشور هستیم؛ اما کماکان در فضای اما و اگر و ابهام هستیم که مثلا آیا ظریف می‌آید یا نمی‌آید؟ رییسی می‌آید یا نمی‌آید؟ متغیرهای موثر بر حضور کاندیداها چیست و چه تصمیمی در سر دارند؟

* البته، با این وجود فکر می‌کنم طی روزهای آتی این فضا تغییر کند و بالاخره با مشخص شدن کاندیداها، فضای انتخاباتی در کشور ایجاد شود. ولی اسباب و دلایل این تردید عمومی شایسته بررسی است.

* علت اصلی عمده رد صلاحیت کاندیداهای حزب اتحادملت در انتخابات شوراها سیاسی است. تعدادی از اعضای حزب ما که پیش از این، سابقه عضویت در هیچ حزب دیگری نداشتند و فقط در حزب اتحاد ملت عضوند، به دلیل عضویت در احزاب غیرقانونی رد شدند.

* یا حتی فردی داریم که سال‌ها پس از انقلاب به دنیا آمده، اما به دلیل تحکیم پایه‌های رژیم سلطنتی پیشین ردصلاحیت شده است.

* یا حتی افرادی داریم که با استناد به احکام محاکم صالحه با عناوین فسق و فجور، ارتداد و... رد شدند؛ درحالیکه تاکنون سابقه کلانتری رفتن هم نداشته‌اند.

* برخی از نامزدها نیز به دلیل عدم التزام به ولایت فقیه، اسلام و... رد شده‌اند. تمام این موارد نشان می‌دهد بررسی‌ها بی‌حساب‌وکتاب بوده و فقط می‌خواستند عده‌ای را ردصلاحیت کنند.

* هرکسی می‌گوید نامزدهای ردشده در پرونده خود تخلف داشتند، مستندات و دلایل آن را به کاندیداها اعلام کند مخصوصا درباره اعضای سابق و فعلی شورا که روزی عضو بوده‌اند.

* حق مردم است که بدانند به کسی که رای دادند، چه کرده و چه تخلفی انجام داده است. اگر تخلفی وجود دارد، اعلام کنند تا تلقی ابزاری کردن قانون برای رد کردن اعضایی که مورد علاقه‌شان نیست، پیش نیاید.

* اصل برای ما شرکت در انتخابات است. انتخابات اسفندماه ۹۸ هم که لیست ندادیم، دلیلش این بود که واقعا نتوانستیم و کاندیدای اصلاح‌طلب چندانی باقی نماند تا بخواهیم لیست دهیم.

* در حال حاضر افرادی از میان حزب ما هستند که تایید صلاحیت شده‌اند؛ اما اکثریت را رد کردند و از آنجایی که انتخابات حزبی نیست، شخص کاندیدها باید درخصوص پیگیری ردصلاحیت خود اقدام کنند و حزب نمی‌تواند راسا اقدامی کند، اما اصلاح‌طلبان همواره سعی می‌کنند از همه ظرفیت‌های قانونی برای احقاق حق خود استفاده کنند.

* در مجموع این راه و رسم انتخابات نیست، راه و رسم  جمهوریت نیست، اینها قانون‌شکنی به نام قانون و ایستادگی در برابر حق مردم و آن چیزی است که در نقطه عزیمت نظام جمهوری اسلامی در انقلاب ۵۷ وعده داده شد. آنهایی که این رفتارهای حذفی را می‌کنند، هر چه هستند، انقلابی نیستند‌.