ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 03.05.2021, 20:35

شکایت گزارش‌گران بدون مرز علیه جمهوری اسلامی به دلیل اعدام روح‌الله زم


«رضا معینی»، مسوول میز ایران و افغانستان «سازمان گزارش‌گران بدون مرز» روز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام کرد شکایتی را علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با ربودن «روح‌الله زم»، بنیان‌گذار سایت و کانال تلگرامی «آمدنیوز» و اعدام او به هیاتی در فرانسه ارایه کرده است.

رضا معینی در برنامه «چشم‌انداز» در تلویزیون «ایران اینترنشنال»، به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات با اشاره به اعدام زم گفت از آن‌جا که جمهوری اسلامی روح‌الله زم را برای بازگرداندن به ایران فریب داده و او را ربوده و بعد از آن اعدام کرده است، شکایتی را علیه این حکومت ارایه کرده است.

او اطلاعات بیشتری درباره این شکایت نداد، اما اظهار امیدواری کرد تا حمایت خانواده روح‌الله زم را برای پیشبرد این شکایت داشته باشند.

روح‌الله زم در تاریخ ۲۲ مهر ۱۳۹۸، وقتی از فرانسه، محل اقامتش به عراق سفر کرد، از سوی ماموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت و به ایران منتقل شد. پس از آن، در شش جلسه دادگاه به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی» او را محاکمه کردند. زم متهم به ۱۷ مورد اتهامی، از جمله اتهام «فساد فی ‌الارض» بود.

روح‌الله زم در دادگاه‌های خود بیشتر اتهاماتش، از جمله «توهین به مقدسات»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «جاسوسی» را نپذیرفت و گفت کارش خبرنگاری بوده و جرمی مرتکب نشده است.

او در متن دفاعیه خود در آخرین جلسه دادگاهش گفت برخی رویه‌های ‌آمدنیوز اشتباه بوده‌اند و پشیمان است اما دیکته نانوشته خطا ندارد.

زم از سوی این دادگاه به اتهام فساد فی الارض به اعدام محکوم شد. روز ۱۸ تیرماه حکم اعدام او از سوی وکیل وی، «دبیر دریابیگی بلوردی» اعلام شد. چند ماه بعد، «غلامحسین اسماعیلی»، سخن‌گوی قوه قضاییه در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۹۹ اعلام کرد حکم اعدام روح‌الله زم در دیوان عالی کشور تایید شده است.

پیش از تایید حکم اعدامش در دیوان عالی کشور، از روح‌الله زم مصاحبه ۳۰ دقیقه‌ای نیز با عنوان «بدون تعارف» از شبکه صداوسیما پخش شد که در واقع اعتراف اجباری بود.

چهار روز پس از اعلام تایید حکم زم، او در روز ۲۲ آذر ۱۳۹۹ بدون اطلاع خانواده و وکیلش در زندان «اوین» اعدام شد.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز با محکوم کردن اعدام روح‌الله زم تاکید کرد که این حکم با نقض ابتدایی‌ترین حقوق متهم صادر و تایید شده است. 

خبرنگاری جرم نیست