ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 03.05.2021, 15:22

بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات


انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، بیانیه‌ای صادر کرد. متن این بیانیه به این شرح است:

روز جهانی آزادی مطبوعات را به همۀ همکاران در مطبوعات کشور تبریک می‌گوئیم.

می‌دانیم که این مناسبت‌ها و تبریک‌ها دردی از انبوه مشکلات مطبوعات و روزنامه‌نگاران کشور درمان نمی‌کند. مشکلات متعدد حقوقی، سیاسی و اقتصادی مطبوعات ایران را به نفس تنگی مزمن انداخته است. متأسفانه دستگاههای رسمی حکومتی نه تنها کمترین توجهی به این مشکلات و آثار و عوارض زیانبار آن ندارند، بلکه حتی اقداماتی انجام می‌دهند که به سخت‌تر شدن وضعیت مطبوعات کشور منجر می‌شود.

با این همه آزادی مطبوعات را به عنوان یک حق ملی پاس می‌داریم و تمام تلاش و همّت خود را برای پیشبرد این حق اساسی به کار می‌بندیم.

واقعیت حاکم بر ما این است که آزادی مطبوعات، چیزی نیست که دولت‌ها چندان علاقه‌ای به آن داشته باشند و از آن استقبال کنند. تحصیل آزادی مطبوعات در گرو تلاش‌های مستمر و حرفه‌ای مطبوعاتی است که از اصول حرفه‌ای  و شرافت شغلی خود نگهبانی می‌کنند و همراه با حرکت‌های عمومی گام به گام پیش می‌روند.

انجمن انتظار دارد دستگاههای حکومتی به آزادی و استقلال و امنیت مطبوعات احترام گذاشته و در کاهش مشکلات آنها با اهالی مطبوعات مشارکت کنند. خصوصاً باید به این نکتۀ حیاتی توجه کنند که کاهش رتبۀ آزادی مطبوعات در ایران زنگ خطر مهمی است که نشان می‌دهد سهم مطبوعات کشور در افکار عمومی کاهش یافته است. این وضعیت برای منافع ملی و امنیت کشور از این جهت پرمخاطره است که اثرگذاری رسانه‌های غیرداخلی برافکار عمومی را بیشتر و شدیدتر می‌کند . نمی‌توان این واقعیت را منکر شد که آزادی مطبوعات یکی از ارکان امنیت ملی است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با گرامی‌داشت روز جهانی آزادی مطبوعات و تقدیر از همۀ همکاران مطبوعاتی، امید بسیار دارد که با پایداری و رفتار حرفه‌ای و رعایت شئون اخلاقی حرفۀ روزنامه‌نگاری این دوران سخت سپری شده و افق های روشن‌تری پیش روی مطبوعات کشور پدیدار شود.