ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 03.05.2021, 12:34

تکذیب صدور منع تعقیب برای متهمان اصلی پرونده هواپیمای اوکراینی


یک مقام آگاه در سازمان قضائی نیروهای مسلح ادعاهای مطرح شده درباره صدور قرار منع تعقیب برای متهمان اصلی پرونده هواپیمای اوکراینی را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، یک مقام آگاه در سازمان قضائی نیروهای مسلح ادعاهای مطرح شده درباره صدور قرار منع تعقیب برای متهمان اصلی پرونده هواپیمای اوکراینی را تکذیب کرد.

وی تصریح کرد: همانگونه که قبلاً اشاره شد برای ۱۰ نفر از متهمان این پرونده به دلیل قصور و سهل انگاری، قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.

این مقام آگاه خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از ارسال پرونده به دادگاه، کار مطالعه پرونده توسط قاضی رسیدگی کننده آغاز و برای فراهم ساختن مقدمات تشکیل دادگاه با حضور اولیای دم و وکلای آنان جلسات متعددی برگزار شده است.


اعتراض خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی به ‘قرار منع تعقیب آمرین و عاملین اصلی’

به گزارش بی‌بی سی، خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی می‌گویند “دادسرای نظامی” برای خانواده‌هایی که از “آمرین و عاملین اصلی” ساقط‌ کردن این هواپیما شکایت کرده‌اند ابلاغیه‌ای فرستاده است.

پرواز پی اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین با دو موشک سپاه پاسداران ۱۸ دی ۱۳۹۸ ، هشتم ژانویه ۲۰۲۰) هدف قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

این خانواده‌ها عکسی از این ابلاغیه را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که در آن آمده پیرو شکایت آنها، برای “ده نفر از متهمان قرار جلب به دادرسی” و برای دیگر کسانی که از آنها شکایت شده قرار منع تعقیب صادر شده است. در مورد شکایت از “مسئولان پزشکی قانونی” هم قرار “عدم صلاحیت” رسیدگی صادر شده است.

به خانواده‌های شاکی ده روز مهلت داده شده به قرار منع تعقیب اعتراض کنند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران “صدور قرار منع تعقیب برای متهمان اصلی پرونده هواپیمای اوکراینی” را تکذیب کرده است: “برای ده نفر از متهمان این پرونده به دلیل قصور و سهل‌انگاری، قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.”

انجمن خانواده‌های جان باختگان هواپیمای اوکراینی می‌گویند: “نام کسانی که حکم جلب برایشان صادر شده است و نام کسانی که قرار منع تعقیب گرفته‌اند بر خلاف قانون که باید با جزئیات در ابلاغیه بیاید، همچنان نامشخص و نامعلوم است.”

علاوه بر این، “مراجعه‌ وکلای خانواد‌ها برای مطالعه‌ پرونده، اطلاع از نحوه کارشناسی و بازجویی‌ها و اظهارات متهمین و یافتن نام آن‌ها به جایی نرسیده است اما اعتراض را ثبت کرده‌اند.”

این خانواده‌ها آمرین و عاملین اصلی “این جنایت” را “از افراد رده بالای حکومت” می‌دانند و می‌گویند “در حالیکه دو هفته است کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است قاضی در محل کار خودش حاضر نمی‌شود، می‌گویند پرونده‌ی محرمانه‌ سری را با خود به خانه برده است.”

از بامداد ۱۸ دی ماه که هواپیمای مسافربری اوکراین با موشک‌های پدافند سپاه پاسداران دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران ساقط شد تا سه روز بعد، مقام‌ها و مسئولان ایرانی در حال انکار علت سقوط بودند.

سرانجام امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه ۲۱ دی مسئولیت سرنگونی هواپیمای اوکراینی را پذیرفت و علت را خطای مسئول شلیک موشک زمین به هوا عنوان کرد.

خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی همچنین از “شدت گرفتن” فعالیت‌های حکومت برای راضی کردن خانواده‌ها به دریافت غرامت خبر داده‌اند.

بسیاری از خانواده‌های جان‌باختگان بارها اعلام کردند که مهمترین خواسته‌شان “کشف حقیقت” و “اجرای عدالت” است و “تا حقیقت این جنایت روشن نشود و آمرین و عاملین آن مجازات نشوند هیچکس غرامتی را از جمهوری اسلامی نخواهد پذیرفت.”

ماه پیش غلام‌عباس ترکی دادستان سابق نظامی استان تهران اعلام کرده بود که “برای ده نفر از مسئولانی که در حادثه سقوط هواپیمای اوکراین دخیل بودند کیفرخواست صادر شده است.”

درباره هویت و سمت این افراد تاکنون توضیحی داده نشده است.

در فایل صوتی محمدجواد ظریف که بتازگی به رسانه‌ها درز کرد او می‌گوید “ظهر جمعه (هواپیمای اوکراینی چهارشنبه هدف قرار گرفت) به جلسه ویژه‌ای در دبیرخانه شورای امنیت” رفته و به حاضران در جلسه گفته دنیا می‌گوید موشک به این هواپیما اصابت کرده، “اگر واقعا موشک خورده بگین که ببینیم ما چگونه می‌توانیم آن را علاج کنیم.”

آقای ظریف سپس قسم می‌خورد که با این گفته به مثابه “کفر ابلیس” برخورد شده و به او گفته‌اند: “برو برو توییت بزن تکذیب کن. در صورتیکه صبح پنجشنبه ( ۱۹ دی) آقایان می‌دانستند که (به هواپیما) موشک خورده است؛ یا حتی بعد از ظهر چهارشنبه. “

اظهارات آقای ظریف که بار دیگر حاکی است مقام‌های جمهوری اسلامی از ساقط کردن هواپیما با موشک مطلع بوده و پنهان‌کاری کرده‌اند، خشم بازماندگان و بسیاری دیگر را برانگیخت.