ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 02.05.2021, 9:24

برای عاملان اصلی جنایت سرنگونی پرواز اوکراین قرار منع تعقیب صادر شد


انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراین: برای عاملان اصلی جنایت قرار منع تعقیب صادر شد

رادیو فردا: انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراین با اشاره به ارسال ابلاغیه‌ای از سوی دادسرای نظامی برای خانواده‌های شاکی، می‌گوید در این ابلاغیه «برای آمرین و عاملین اصلی این جنایت که افراد رده بالای حکومت هستند، قرار منع تعقیب صادر شده است».

بر اساس این اطلاعیه که روز یک‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت صادر شده، دادسرای نظامی «برای ده نفر بی نام و نشان قرار جلب صادر» کرده است و «مراجعه‌ وکلای خانواد‌ه‌ها برای مطالعه‌ پرونده، اطلاع از نحوه کارشناسی و بازجویی ها و اظهارات متهمین و یافتن نام آن‌ها به جایی نرسیده است».

وکلای این پرونده که ده روز برای اعتراض به این ابلاغیه وقت دارند، با اشاره به اشکالات موجود، اعتراض خود را در دستگاه قضایی ثبت کرده‌اند.  پیش از این غلامعباس ترکی، دادستان سابق نظامی استان تهران، از صدور کیفرخواست برای «۱۰ نفر از مسئولانی» خبر داده بود که در سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی «دخیل» بودند.

دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده همچنین خود را برای رسیدگی شکایت خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراین از سازمان پزشکی قانونی ایران «صاحب صلاحیت ندانسته است».

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراین همچنین با تشریح جزییاتی از روند رسیدگی به این پرونده، نوشته است که با وجود اینکه دو هفته است پرونده به دادگاه ارسال شده، «قاضی در محل کار خودش حاضر نمی‌شود، می‌گویند پرونده‌ی محرمانه‌ی سری را با خود به خانه برده است». 

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است که در روزهای اخیر «فعالیت‌های حکومت جمهوری اسلامی برای راضی کردن خانواده‌ها به دریافت غرامت شدت گرفته است. این انجمن با تکرار این موضع که برای خانواده قربانیان سرنگونی این پرواز، روشن شدن حقیقت اولویت دارد، تاکید کرده است تا زمانی که «آمرین و عاملین آن مجازات نشوند هیچکس غرامتی را از جمهوری اسلامی نخواهد پذیرفت».

هواپیمای مسافربری اوکراینی بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران در پی شلیک دو موشک توسط پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند. پس از سرنگونی این هواپیمای مسافربری، حکومت ایران پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات خلاف واقعیت، بالاخره اذعان کرد که پدافند ضد هوایی سپاه پاسداران به این هواپیمای بوئینگ که عازم کی‌یف بود، شلیک کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز گفته در جلسه شورای عالی امنیت ملی از وی خواسته بودند با انتشار توئیت، اصابت موشک به هواپیما را تکذیب کند.

جمهوری اسلامی ادعا می‌کند دلیل شلیک «خطای انسانی» است، اما اوکراین، کانادا و بسیاری از ناظران درباره صحت چنین ادعایی ابراز تردید کرده‌اند. روز ۲۷ فروردین امسال، اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین گفت سپاه پاسداران «عمدا» به هواپیمای مسافربری شلیک کرد و آن را ساقط کرد تا از «افزایش تنش منطقه‌ای بین ایران و آمریکا جلوگیری کند».

مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده ولی تاکنون از ارائه گزارش کامل، برگزاری دادگاه علنی و شفاف و پاسخگویی به ابهامات خودداری کرده و در عوض برای برخی از معترضان به شلیک به هواپیما، حکم زندان صادر کرده‌اند.