ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.05.2021, 17:24

توافق آتش‌بس میان قرقیزستان و تاجیکستان


خبرگزاری آناتولی: کامچی‌بک تاشی‌اف و سای‌مومن یاتیم‌اف، روسای کمیته امنیت ملی قرقیزستان و تاجیکستان پس از نشست امروز در شهر باتکن اعلام کردند که بر سر آتش بس به توافق رسیده‌اند.

دو طرف که نظامیانشان از روز ۲۹ آوریل بر سر کنترل شبکه توزیع آب در مرز دو کشور درگیر شده بودند، تاکید کردند: کاملا در مورد آتش بس توافق کردیم و سربازان به پادگان‌ها بر می‌گردند.

تاشی‌اف پس از این نشست با اشاره به اینکه مردم قرقیزستان و تاجیکستان یک دوره بحرانی بسیار سخت را پشت سر می‌گذارند،‌ اعلام کرد که در مورد “اطمینان کامل از آتش بس و بازگشت سربازان به پادگان” توافق کردند.

یاتیموف نیز با بیان اینکه امروز برای یافتن راه‌حل برای همه مشکلات و اختلافات گرد هم آمدند، گفت: جلسه‌ای که به دستور روسای جمهور دو کشور برگزار شد مثمر ثمر بود. توافقنامه‌های اساسی در مورد برقراری صلح و ثبات میان قرقیزستان و تاجیکستان حاصل شد.

وی با تاکید بر اینکه به موفقیت توافق صلح ایمان دارد، افزود: در اسرع وقت همه مشکلات را حل خواهیم کرد و مردم ما طبق معمول با دوستی و درک متقابل زندگی خواهند کرد. چنین فاجعه‌ای دیگر نباید در مناطق مرزیمان تکرار شود.

گفتنی است، روستاییان در منطقه مرزی قرقیزستان- تاجیکستان در زمینه مسائلی چون زمین‌های کشاورزی، چراگاه، چاه آب و ترددهای غیرمجاز با یکدیگر اختلاف دارند که این مساله منجر به بروز درگیریهایی از ۲۹ آوریل شد.

درگیری روز چهارشنبه بعد از نصب دوربین‌های مداربسته نظارتی در تاسیسات آب مرزی با سنگ‌پرانی مردم دو سوی مرز به سمت یکدیگر آغاز شد و پس از آن با مداخله نیروهای مسلح دو کشور به درگیری مسلحانه انجامید.

طی درگیری‌هایی که حدود ۱۰ ساعت به طول انجامید، ۳۱ شهروند قرقیزستانی جان خود را از دست داده و ۱۳۴ نفر زخمی شدند.

همچنین هشت شهروند تاجیکستان نیز کشته و بیش از 90 نفر زخمی شده‌اند.