ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.05.2021, 12:28

نگرانی کلینتون و رایس از خروج یکباره سربازان آمریکایی از افغانستان


العربیه فارسی: هیلاری کلینتون و کاندولیزا رایس، دو وزیر خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا، به تازگی نگرانی‌های خود را در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ابراز کردند.

به گزارش روزنامه «دیلی میل»، این دو وزیر خارجه سابق ایالات متحده، طی سخنانی‌ای از برنامه دولت بایدن برای خارج کردن بیش از ۳۰ هزار نظامی آمریکایی از افغانستان استقبال کردند اما در عین حال، نگرانی‌های خود را نسبت به خروج یکباره و سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان و همچنین وضعیت دیپلمات‌های آمریکایی حاضر در این کشور پس از خروج نظامیان آمریکایی ابراز کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، هیلاری کلینتون و کاندولیزا رایس، در جریان نشست مشترک خود با کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خواستار خروج نیروهای نظامی آمریکایی از خاک افغانستان در موعد مقرر شدند.

در همین راستا، یک عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در گفتگو با وب سایت خبری «اکسیوس» گفت: «کمی اختلاف نظر در خصوص افغانستان وجود دارد، اما هر دو آنها (رایس و کلینتون) بر سر این موضوع توافق داشتند که ما نیازمند یک مأموریت ضد «تروریستی» پایدار و دائم بیرون از افغانستان هستیم.»

تهدید‌های القاعده و آمادگی پنتاگون برای حملات طالبان در افغانستان

وزارت دفاع آمریکا جمعه ۳۰ آوریل اعلام کرد که همزمان با فرا رسیدن تاریخ مشخص شده برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که قرار است امروز 1 می به مورد اجرا گذاشته شود، خود را برای حملات احتمالی طالبان آماده می‌کند.

طالبان که حمله علیه نیروهای آمریکایی را بر اساس توافق امضا شده در فوریه ۲۰۲۰ با دولت ترامپ متوقف کرد، بار دیگر اعلام داشت که آمریکا را در صورت نقض زمان نهایی عقب نشینی کامل از افغانستان، به عنوان طرف ناقض این توافق در نظر خواهد گرفت.

دو تن از فعالان القاعده نیز در مصاحبه اختصاصی با «سی.ان.ان» تاکید کردند که نبرد علیه آمریکا در تمامی جبهه‌های دیگر تا اخراج آن‌ها ادامه خواهد یافت.
بایدن: جنگ طولانی افغانستان باید پایان یابد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه ۲۸ آوریل ۲۰۲۱، در اولین سخنرانی‌اش در کنگره گفت، اکنون سربازانی از آمریکا در افغانستان حضور دارند که پس از حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، متولد شده‌اند به همین خاطر باید این جنگ طولانی پایان یابد.

بایدن اضافه کرد که کشورش اسامه بن لادن، رهبر سابق شبکه القاعده را به کیفر اعمالش رساند و اکنون زمان آن رسیده که نیروهای آمریکایی به خانه خود بازگردند.

به گفته جو بایدن، طی دو دهه گذشته تهدید «هراس‌افکنی» از افغانستان فراتر رفته و آمریکا توانایی سرکوب تهدیدها را در آینده حفظ خواهد کرد.

قرار است روند خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان تا دو روز دیگر رسماً آغاز شود تا ۱۱ سپتامبر امسال پایان یابد.

آمریکا حدود 20 سال پیش به هدف مبارزه با «تروریزم» وارد افغانستان شد که جنگ این کشور یکی از طولانی‌ترین جنگ برای آمریکا به شمار می‌رود. حالا رئیس جمهوری آمریکا تصمیم دارد تمام سربازان‌اش را در آستانه بیستمین سالروز حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، از افغانستان خارج کند.