ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 30.04.2021, 22:26

جزییات جدیدی از رسوایی دستکاری بودجه


جزییات جدیدی از رسوایی دستکاری بودجه؛ همه چیز در طبقه نهم ساختمان شیخ فضل‌الله مجلس اتفاق افتاد

روزآروز: در ادامه ماجراهای دستکاری در بودجه ۱۴۰۰ که به یک رسوایی برای مجلس یازدهم تبدیل شده، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰فته از ۲۷اسفند ۹۹، جدول‌های بودجه بسته شده و او می‌گوید:

۱. «با توجه به پاسخ‌گو نبودن قالیباف و ناداران(رئيس کمیسیون تلفیق مجلبس) نسبت به تغییرات گسترده ارقام و اعداد جداول بودجه ۱۴۰۰ و همچنین تلاش همه‌جانبه عده‌ای برای برخورد سیاسی و رسانه‌ای با این موضوع، مطالبی را جهت روشن‌کردن افکار عمومی بیان می‌کنم.

۲. نمایندگان مجلس در ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ در آخرین جلسه سال، کلیه تبصره‌ها، احکام و جدول‌های بودجه را براساس ایرادات شورای نگهبان برطرف و تصویب کردند و ۲۷ اسفند نیز رئیس مجلس رسما قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و جداول آن را طی نامه‌های جداگانه به رئیس جمهور ابلاغ کرد.

۳. این درحالی است که در جلسه ۲۶ اسفند ۹۹ محسن زنگنه از نمایندگان مجلس، اخطار قانون اساسی داد که برخلاف وعده‌ ⁧#کمیسیون_تلفیق⁩ هیچ جدولی به نمایندگان داده نشده

۴. رئیس کمیسیون تلفیق مجلس، ضمن رد تذکر، مدعی شد «جدول‌ها» در پیوست موجود است و تاکید می‌کند: «الان هم که آن را می‌فرستیم اصلاحات «جداول» را فرستاده‌ایم... قبل از ابلاغ بودجه به دولت، تمام ردیف‌ها، جداول، تغییرات متفرقه و همه اصلاحات، احکام بودجه انجام شده و مصوب است.»

۵. وقتی نادران با صراحت اعلام می‌کند جداول اصلاح شده در پیوست موجود است و الان که آن را می‌فرستیم شورای نگهبان، اصلاحات جداول را هم فرستاده‌ایم و اصلاحات انجام شده و مصوب است؛ یعنی از ۲۷ اسفند ۹۹ که قانون بودجه ۱۴۰۰ رسما به دولت ابلاغ شد، موضوع بودجه در همه ابعاد خاتمه می‌یابد.

۶. لذا کسانی که با این تفصیل از فردای ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به دولت تا ۱۴ فروردین در طبقه نهم ساختمان شیخ فضل‌الله مجلس در حال تغییر ردیف‌های بودجه بودند، می‌بایست پاسخگو باشند که چه کرده‌اند؟ و بعد از همه این مراحل چه کاری روی بودجه ۱۴۰۰ انجام می‌دادند؟ این همه تناقض از کجاست؟

۷. متاسفانه مشاهده می‌شود برخی تحت عنوان رویه بودن این اتفاقات طی سال‌های گذشته، به دنبال توجیه این تخلفات هستند؛ سال‌های گذشته هرطور بوده دلیل نمی‌شود همان رویه غیرقانونی در مجلس با ادعای انقلابی‌گری ادامه داشته باشد.

۸. آقایان چه اختیاری داشتند که حق قانونگذاری نمایندگان را به یک جمع چند نفره تفویض کنند؟

‏این حرف‌ها در تناقض کامل با حرف رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در جلسه ۲۶ اسفند است که اعلام کرد جداول تا فردا و همراه با قانون بودجه به دولت ابلاغ خواهد شد.

عناصر رسانه‌ای نزدیک به مجلس و برخی اعضای کمیسیون تلفیق پس از افشای رسوایی دستکاری در بودجه، به صورت یکپارچه در فضای مجازی اقدام توجیه این رسوایی کردند و پس از انتشار جدولی از سوی «ایرنا» که البته به گفته این خبرگزاری در آن اشتباهاتی بوده، روابط عمومی مجلس رسانه‌ها و افراد منتشر کننده را تهدید به شکایت کرد ولی در عین حال توضیح شفافی برای رفع ابهام ارائه نکرد.

پیش از این هم بیش از ۱۰۰نماینده دستکاری در بودجه را تایید کرده بودند و در نامه‌شان خواستار توضیحات باقر قالیباف به عنوان رییس مجلس درباره این رسوایی شدند.