ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 30.04.2021, 18:41

فلاحت‌پیشه: انتشار فایل صوتی ظریف، تصمیم یک شخص عادی نبود


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با اشاره به انتشار فایل صوتی سخنان وزیر امور خارجه گفت: آنچه که اتفاق افتاده به نظر من یک تصمیم بوده و بیشترین سود را از این قضیه کاسبان تحریم می‌برند که منافع ملی برایشان معنی ندارد.

بخش‌هایی از صحبت‌های  حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایلنا»:

* یک عده از ابتدا سعی کردند لطماتی را به تیم مذاکره‌کننده بزنند؛ رسانه رسمی کشور در قالب فیلم این کار را انجام داد و بعد هم فایل صوتی را از آقای ظریف منتشر کردند که به شخصه اعتقادم بر این است که هیچ‌گونه درز اطلاعاتی انجام نشده و تصمیمی که ناشی از یک تقابل نهادینه است، منجر به این کار شده و این نشانه خوبی برای سیاست خارجی ایران نیست.

* معتقدم پشت پرده این همه کارشکنی در دیپلماسی کشور‌، کاسبان تحریم حضور دارند؛ کسانی که پول دارند و نفت ایران را نصف قیمت می‌فروشند. از همین رو اگر سامانی شکل گیرد و مناسبات خارجی ایران شفاف، متعادل و عادی شود، دست آنان از منابع قطع می‌شود بنابرانی آنها پشت پرده در حال چیدن چالش‌هایی هستند و همین امر  چیزی است سیاستمداران ما دچارش می‌شوند.

* باتوجه به شرایط، انتشار این فایل از سوی خود آقای ظریف نمی‌تواند فرضیه درستی باشد چون نه تنها کمکی به منافع ملی نمی‌کند بلکه موضع خود ایشان را در سیاست خارجی تضعیف می‌کند؛ زیرا بخش عمده‌ای از این توان و انرژی که برای توجیه این اتفاق صرف می‌کند را باید در رایزنی‌ها استفاده کند.

* در عالم سیاست، دیپلمات‌ها واقعاً می‌دانند طرف مقابلشان چه کاره است، اما همین که به زبان نمی‌آورند نشانه قدرت است این که ایشان نوع تحلیلشان را درباره طرف‌های دیگر به زبان آوردند، موضع برجام و دیپلماسی را تضعیف کرده است. لذا اعتقادم بر این است فرا از اینکه به دنبال مقصر بگردیم، باید به دنبال چالش‌های مردم باشیم؛ چراکه مردم ما از دنبال کردن مقصر خسته شده‌اند و آن را نوعی انحراف می‌دانند و دنبال کردن مشکلات خودشان برایشان مهم است.

* خلاء شورای عالی امنیت ملی عامل بسیاری از مسائل است. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که در گذشته مسئول اجرای سیاست خارجی بود خیلی خوب عمل نکرد.

* دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی زمانی عملاً خلع ید شد و اختیار به وزارت خارجه داده شد؛ یعنی کار را کاردان سپردند و نوعی بی‌تفاوتی در دبیرخانه شکل گرفت به گونه‌ای که مسئولیت تعیین سیاست‌ها با دبیرخانه بود و اجرا با وزارت خارجه و در حال حاضر هم این خلاء باعث شده است این مسائل پیش بیاید. به هر حال دبیر خانه در حوزه‌های مختلف خوب یا بد چه ما مخالفش باشیم چه نباشیم مسئول رسانه‌ای، دیپلماسی عمومی، تصمیم‌گیری و هماهنگی بین قوا است و در تصویب قانون و مصوبه مسئولیت دارد، اما در حال حاضر این خلاء وجود دارد و شبیه کاری که در صداوسیما می‌شود یا افشای  فایل صوتی آقای ظریف صورت ‌می‌گیرد.

* برجام به‌رغم نواقصی که دارد، یک دستاورد است. همین حالا هم قانون مصوبه مجلس اصولگرا این است که برجام احیا شود و دیگر کسی برجام جدیدی را مطرح نمی‌کند، بلکه می‌گوید بازگشت و این  یعنی یک دستاوردی بوده است که بحث بازگشت به آن مطرح است.

وی گفت: اگر دید منافع ملی داشته باشیم، نباید به صورت جناحی به این موضوع نگاه کنیم. در آمریکا و انگلستان بر اساس نوع سندهای محرمانه، بعد از ۳۰ تا ۵۰ سال دولت و اسناد محرمانه تحولات خاص را منتشر می‌کند. چرا بعد از ۳۰ یا ۵۰ سال این اتفاق می‌افتد؟ زیرا تا آن زمان بهره خودشان را از منافع ملی بردند و بعد از آن برای ثبت در تاریخ منتشر می‌شود، بنابراین اگر برای تاریخ شفاهی همکاری صورت گرفته است، انتشار آن یعنی ضربه زدن به منافع ملی در شرایط کنونی و من معتقدم این کار، کار شخص عادی نبوده است و یک تصمیم عادی هم پشت این قضیه نبوده و حتماً به منافع ملی ضربه وارد شد.

* باید بپذیریم که اتفاق ناگواری در سیاست خارجی و خلاف  منافع ملی در کشور شکل گرفته است. باید آثار و جوانب این مسئله مشخص شود، البته به نظر من کسانی بیشترین سود را می‌برند که همان کاسبان تحریم هستند و بیشترین ضرر را ملت ایران می‌برند که معصومانه منتظر  منجی هستند.

* آنهایی که ادعای نجات دارند فضای فکریشان با فضای فکری مردم متفاوت است؛ آنها در عالم رفاه، سیاست را سرگرمی و نوعی قمار می‌دانند که غرورشان نباید در این قمار بشکند.