ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 29.04.2021, 23:08

استقبال ایران از سخنان مثبت بن سلمان


میدل‌ایست نیوز: «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه به اظهارات اخیر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در خصوص مناسبات ایران و عربستان واکنش نشان داد.

براساس بیانیه رسمی وزارت خارجه ایران، خطیب زاده اظهار داشت: با دیدگاه های سازنده و روش گفتگو محور، این دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام می توانند با پشت سر گذاشتن اختلافات، وارد فصل تازه ای از تعامل و همکاری برای نیل به صلح و ثبات و توسعه منطقه ای شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران با ارائه پیشنهادها و طرح‌هایی برای گفتگو و همکاری در منطقه از جمله پویش صلح هرمز (ابتکار امید) پیشگام مسیر مودت و همکاری منطقه‌ای بوده و از تغییر لحن عربستان سعودی استقبال می‌کند.

خطیب زاده ابراز امیدواری کرد ماه مبارک رمضان ماه رحمت و مغفرت الهی سرآغازی مبارک برای همگرایی جامعه اسلامی و زدودن جنگ و آوارگی و ناامنی از این منطقه باشد.

محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با ابراز امیدواری نسبت به بهبود روابط بین تهران و ریاض گفت که مشکل «رفتارهای منفی» ایران است.

محمد بن‌سلمان در گفت‌وگویی که بامداد چهارشنبه پخش شد، در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال برقراری روابط بین ریاض و تهران، گفت، در نهایت، ایران یک کشور همسایه است، همه ما امیدواریم که رابطه خوب و متمایزی با ایران برقرار کنیم.

ولیعهد عربستان اضافه کرد، ما خواهان آن نیستیم وضعیت در ایران سخت باشد، ما خواهان موفقیت و توسعه و پیشرفت ایران هستیم.

وی تصریح کرد که دو کشور منافع مشترک و متقابلی برای پیشرفت و بهبود منطقه و جهان دارند.

محمد بن سلمان در ادامه تصریح کرد که هنوز مسائل حل نشده‌ای بین دو کشور وجود دارد.

ولیعهد عربستان گفت، مشکل ما رفتار منفی ایران است، حالا می‌خواهد از طریق برنامه هسته‌ای، یا حمایت از شبه نظامیان غیرقانونی در برخی از کشورهای منطقه باشد، یا برنامه موشک‌های بالستیک این کشور باشد.

او در ادامه با اشاره به این که اگر ایران به حمایت از شبه‌نظامیان در منطقه پایان دهد، با ازسرگیری روابط با ایران مخالف نیست گفت، عربستان سعودی به دنبال خصومت دائمی با ایران نیست، اما هرگونه بهبود در روابط بین دو کشور مشروط خواهد بود.

این اظهارات در حالی مطرح شده که رسانه های جهان به نقل از منابع عراقی از مذاکرات مستقیم دو هیئت امنیتی ایرانی و عربستان در بغداد خبر دادند.