ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.04.2021, 11:25

بن‌سلمان: مشکل ما رفتار منفی ایران است


میدل ایست نیوز: «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با ابراز امیدواری نسبت به بهبود روابط بین تهران و ریاض گفت که مشکل «رفتارهای منفی» ایران است.

محمد بن‌سلمان در گفت‌وگویی که بامداد چهارشنبه پخش شد، در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال برقراری روابط بین ریاض و تهران، گفت، در نهایت، ایران یک کشور همسایه است، همه ما امیدواریم که رابطه خوب و متمایزی با ایران برقرار کنیم.

ولیعهد عربستان اضافه کرد، ما خواهان آن نیستیم وضعیت در ایران سخت باشد، ما خواهان موفقیت و توسعه و پیشرفت ایران هستیم.

وی تصریح کرد که دو کشور منافع مشترک و متقابلی برای پیشرفت و بهبود منطقه و جهان دارند.

محمد بن سلمان در ادامه تصریح کرد که هنوز مسائل حل نشده‌ای بین دو کشور وجود دارد.

ولیعهد عربستان گفت، مشکل ما رفتار منفی ایران است، حالا می‌خواهد از طریق برنامه هسته‌ای، یا حمایت از شبه نظامیان غیرقانونی در برخی از کشورهای منطقه باشد، یا برنامه موشک‌های بالستیک این کشور باشد.

او در ادامه با اشاره به این که اگر ایران به حمایت از شبه‌نظامیان در منطقه پایان دهد، با ازسرگیری روابط با ایران مخالف نیست گفت، عربستان سعودی به دنبال خصومت دائمی با ایران نیست، اما هرگونه بهبود در روابط بین دو کشور مشروط خواهد بود.

محمد بن سلمان با تاکید بر این که ریاض هیچ دخالتی در امور داخلی خود را نمی‌پذیرد، اضافه کرد، عربستان همراه با شرکای منطقه‌ای و جهانی‌اش در حال رایزنی برای یافتن راه‌هایی برای مقابله با «رفتار منفی» ایران است.

محمد بن سلمان همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه ایالات متحده را شریک استراتژیک عربستان خواند و گفت تنها چند اختلاف میان ریاض و واشینگتن وجود دارد که برای حل آنها تلاش می‌کند.

او همچنین گفت که امکان ندارد عربستان یا هر کشوری اجازه حضور گروه های شبه نظامی را در نزدیکی مرزهای خود بدهد و از انصارالله برای نشستن پشت میز مذاکره دعوت کرد.

ولیعهد عربستان افزود که تردیدی نیست که حوثی‌ها (انصارالله) روابط نزدیکی با ایران دارند و کاری که در یمن کردند کودتای غیرقانونی بود.

وی گفت که با وجود روابط نزدیک حوثی‌ها با ایران، در نهایت این گروه یک گروه یمنی با گرایش عربی است که باید منافع خود و میهنش را  بر هر امر دیگری اولویت دهد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که منابع عراقی از مذاکرات هیئت های بلندپایه امنیتی ایران و عربستان در بغداد خبر داده‌اند.