ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 21.04.2021, 11:12

افزایش فشار قضایی و امنیتی بر گزارشگران فساد در ایران


چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

از زمان شیوع بیماری کرونا، پیگرد قضایی و فشار امنیتی بر روزنامه‌نگاران در ایران به ویژه در سطح محلی و همچنین بر خبرنگارانی که فساد‌ در حکومت را گزارش می‌کنند، افزایش یافته است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) آزار و اذیت قضایی رو به رشد روزنامه‌نگاران ایرانی را که صرفا به وظیفه خود در زمینه اطلاع‌رسانی به شهروندان در ارتباط با موضوعات منافع عمومی می‌پردازند، محکوم می‌کند.

فدراسیون از حکومت ایران می‌خواهد فورا سرکوب رسانه‌ها را متوقف کرده و به پیگردهای قضایی علیه کارکنان رسانه‌ها پایان دهند.

محکومیت مهدی سهرابی

به تازگی مهدی سهرابی، روزنامه‌نگار محلی در زنجان، به بیش از ۱۳ ماه زندان در ارتباط با گزارش‌هایش درباره فساد در نهادهای این استان از جمله شهرداری و شورای شهر محکوم شد.

این حکم که شامل مجازات نقدی و همچنین ممنوعیت یک ساله از فعالیت رسانه‌ای است، توسط دادگاه تجدید نظر هم تایید شد.

علاوه بر این پرونده‌های قضایی و فشارهای امنیتی بر روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه در سراسر این کشور افزایش یافته است.

در یک مورد مشابه امیرعباس دهباشی‌نژاد در استان بوشهر و با شکایت استانداری به ۲۱ ماه حبس و همچنین شلاق محکوم شد. او در اسفندماه بازداشت و برای تحمل حبس به زندان منتقل شد.

سابقه افزایش فشارهای اخیر

همچنین در یک مورد دیگر در دی‌ماه الهه موسوی،‌ روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست، در ارتباط با پرونده‌ای با شکایت سازمان جنگل‌ها و همچنین اداره کل منابع طبیعی گلستان احضار شده بود.

با تشدید همه‌گیری ویروس کرونا در استان‌هایی از جمله گلستان و کرمانشاه هم پرونده قضایی علیه روزنامه‌نگاران گزارش شد.

در گلستان الهه رمضان‌پور،‌ خبرنگار روزنامه همشهری، در ارتباط با گزارش‌های مربوط به وضعیت بحران کرونا با شکایت قضایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مواجه شد.

در کرمانشاه هم شهرام صفری،‌ روزنامه‌نگار کرد، به ۹۱ روز حبس محکوم شد.

اتهام‌های مطرح علیه صفری در دادگاه «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی»، «بدبین کردن مردم به جامعه روحانیت و حوزه علمیه قم» و «انتشار آمار مبتلایان به ویروس کرونا» بوده است.