ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 08.04.2021, 12:41

احمد توکلی: ۶۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر هستند


احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت، می‌گوید که «۶۰ درصد» جمعیت ایران زیر خط «فقر فرضی» قرار دارند.

این نماینده پیشین مجلس در یک نشست انجمن‌ اسلامی دانشجویی گفته که «گرسنگی و فقر در ایران معنادار» شده است.

او افزود:  «گرسنگی و فقر در ایران معنادار شده» و  «تعداد کسانی که زیر خط فقر فرضی هستند ۶۰درصد جمعیت کشور است. مجلس وقتی تصمیم گرفت یارانه بدهد اعلام کرد به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد که این میزان حدود ۷۲ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، یعنی ما می‌پذیریم ۷۲ درصد مردم ایران مستحق اعانه هستند.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به بروز شورش تهیدستان هشدار داده و خواستار حمایت اقتصادی از مردم شده است: «البته اگر جنگ شود، من معتقدم مردم دفاع می‌کنند چرا که آنها معترض هستند، اما وقتی حکومت را دانا، توانا و خیرخواه بدانند اعتراض نمی‌کنند و این مشروعیت می‌آورد، لذا هر حکومتی باید نزد مردم عاقل، قوی و خیرخواه تلقی شود تا مردم از آن اطاعت کنند. من در آبان‌ماه و پیش از آن اتفاقات عنوان کردم که باید کارت هوشمند و سبد غذا و بهداشت به مردم بدهید و این نیازها را تضمین کنید، درست مانند کاری که اول انقلاب صورت گرفت که بحث کوپن بود، لذا گفتم این کار را انجام دهید و اگر نکنید باید منتظر شورش تهی‌دستان باشید. اکنون هم می‌گویم خطر بیشتر است، ولی کرونا در حال‌ حاضر مانع است.»

احمد توکلی همچنین هشدار داده که اگر از مردم حمایت نشود آن اتفاقی که نباید، روی خواهد داد: «به نظر می‌رسد وضعیت مردم آنقدر خراب است که حکومت ملزم است حتی احکام اولیه و اصول اساسی را زیر پا بگذارد و به مردم کمک کند و این پیش‌فرض من است، چرا که اگر حکومت این کار را نکند ممکن است آن اتفاقی رقم بخورد که نباید بشود.»

بر اساس تازه‌ترین آمار مرکز آمار ایران، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۹ برای خانوارهای شهری در ایران به عدد ۳۶.۲ و خانوارهای روستایی به عدد ۳۷.۷ رسیده است. بر اساس گزارش‌ها، فشار اقتصادی و افزایش روزانه قیمت برخی کالاها در ایران به اندازه‌ای افزایش یافته که کیفیت زندگی و خوراک مردم به شدت تغییر کرده است. اقشار مختلف در ایران از جمله کارگران، بازنشستگان و معلمان در سال ۹۹ با برگزاری تجمع‌های متعدد به وضعیت حقوق و معیشت خود اعتراض کردند که برخی از تجمع‌ها با برخورد فیزیکی ماموران انتظامی و بازداشت موقت معترضان همراه شد. هنوز گزارش رسمی درباره افزایش قیمت کالاها و خدمات در سال جدید خورشیدی منتشر نشده، اما گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از افزایش قیمت‌ها در حوزه اجاره مسکن و مواد مصرفی و اقلام خوراکی است.