ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 28.02.2021, 12:40

وزارت امور خارجه ترکیه سفیر ایران در آنکارا را احضار کرد


وزارت امور خارجه ترکیه سفیر ایران در آنکارا را به دلیل اظهارات مربوط به نقض حاکمیت ملی عراق احضار کرد.

سفیر ایران در آنکارا در اعتراض به اظهارات ایرج مسجدی، سفیر این کشور در بغداد که ترکیه را متهم به نقض حاکمیت عراق کرده، به وزارت امور خارجه ترکیه فراخوانده شده است.

خبرگزاری آناتولی نوشت: «وزارت امور خارجه ترکیه با احضار محمد فرازمند، سفیر ایران در آنکارا در اعتراض به اظهارات مقام ایرانی درباره مبارزه ترکیه با گروه‌های تروریستی در شمال عراق، تاکید کرد که ایران باید در روند مبارزه ترکیه با گروههای تروریستی در کنار آنکارا باشد نه در مقابل آن.»

بنابر این گزارش، وزارت امور خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه رویکرد آنکارا در رد اظهارات سفیر ایران در بغداد به محمد فرازمند ابلاغ شده است، اعلام کرد: «مقامات عراقی و دیگران از این نکته آگاه هستند که عملیات‌های ترکیه در شمال عراق به منظور مبارزه با گروه تروریستی پ.ک.ک که ثبات، امنیت و حاکمیت عراق را نیز هدف قرار داده است، صورت می‌گیرد.»

وزارت امور خارجه ترکیه همچنین با بیان اینکه مقامات ترکیه و عراق طی دیدارهای اخیر خود در بالاترین سطح بر تهدید امنیتی مشترک گروه پ.ک.ک علیه کشورهایشان تاکید کرده‌اند، تصریح کرد: «از ایران نیز انتظار می‌رود در روند مبارزه ترکیه با تروریسم نه در مقابل آنکارا بلکه در کنار کشورمان بایستد.»

وزارت امور خارجه ترکیه هم‌چنین اعلام کرد با احضار فرازمند تاکید کرده که دو کشور ایران و ترکیه باید به صورت مشترک از تلاش‌های بغداد به منظور کنترل تمامی گروههای شبه نظامی فعال در عراق حمایت کنند.

ایرج مسجدی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «روداو» عراق گفته بود: «مداخله نظامی به عراق را رد می‌کنیم و نیروهای مسلح ترکیه نباید تهدید تشکیل دهند یا خاک عراق را نقض کنند».

وی همچنین گفته بود: «سنجار با ترکیه چه ربطی دارد؟ این یک مسئله داخلی است و آن را باید خود عراقی‌ها حل کنند. بدین دلیل هر تهدیدی از طرف ترکیه یا جای دیگری را رد می‌کنیم».

واکنش سفیر ترکیه در بغداد

فاتح یلدیز، سفیر ترکیه در بغداد نخستین مقام ترکیه بود که روز گذشته (شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹) به اظهارات ایرج مسجدی واکنش نشان داد.

فاتح یلدیز با انتشار پیامی در توئیتر  نوشت: «من فکر می‌کنم آخرین فردی که باید در مورد احترام به مرزهای عراق درس بدهد، سفیر ایران باشد.»