ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 20.12.2020, 0:51

اولین قطار باری ترکیه‌-چین بدون گذشتن از ایران به مقصد رسید


رادیو فردا: در حالی که طی یک دهه گذشته، تلاش‌ها برای احیای جاده قدیمی ابریشم از طریق خطوط آهن بین مسیر چین تا اروپا ادامه دارد، اولین محموله باری قطار ترکیه به چین، بدون گذشتن از ایران به شهر شی‌آن چین رسید.

قبلا قرار بود مسیر خط آهن از چین تا آسیای میانه، ایران، آذربایجان، گرجستان و از آنجا به سمت روسیه یا ترکیه و در نهایت اروپا باشد.

همه این مسیرها به غیر از ایران تکمیل شد و روز شنبه اولین قطار باری ترکیه بدون گذشتن از ایران، با عبور از گرجستان، آذربایجان، دریای خزر (با کشتی)، قزاقستان به شهر شی‌آن چین رسید.

عادل کارا اسماعیل‌اوغلو وزیر حمل و نقل ترکیه و رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهوری کشور روز شنبه این حادثه را «موفقیتی بزرگ» نامیدند.

محموله یاد شده طی ۱۲ روز مسیری ۸ هزار و ۶۹۶ کیلومتری را گذشت و از استانبول به شهر شی‌آن رسید و اگر به جای خط آهن از مسیر دریایی راهی چین می‌شد، یک ماه طول می‌کشید که به مقصد برسد.

ایران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد طی مراسمی اتصال خط آهن شمال شرق کشور را به ترکمنستان اعلام کرد، اما در واقع تاکنون این مسیر عملیاتی نشده و همچنان ناقص مانده است. از طرفی طی سال‌های گذشته ایران نتوانسته مسیر کوتاه رشت‌آستارا را تکمیل کند تا به خط آهن آذربایجان وصل شود.