ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 01.07.2020, 20:07

خسروانی: بازار خودرو در ایران به شدت ملتهب است


خبرگزاری آناتولی: بازار خودرو ایران مدت‌هاست دچار التهاب و تلاطم است. در حقیقت پس از اعلام رسمی ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷ افزایش چشمگیری در قیمت خودروهای وارداتی و همچنین تولیدات داخلی ایران رخ داد.

از طرفی، در هفته‌های اخیر شرکت‌های خودروسازی ایران با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به فروش خودرو آن هم به صورت قرعه کشی کردند. برای این قرعه کشی که در آن ۲۵ هزار خودرو فروخته می‌شود ۷ میلیون ایرانی که در ۳ سال اخیر مالک هیچ خودرویی نبودند شرکت کردند. اما به گفته کارشناسان و آنچه که در بازار رخ می‌دهد این اقدام هم تاثیری در کاهش قیمت خودرو در بازار نداشت.

علی خسروانی، یکی از فعالان فروش و خدمات پس از فروش خودرو در ایران در مصاحبه با خبرنگار «آناتولی» گفت: بازار خودرو در ایران به شدت ملتهب و هیجانی است. مشکلات بازار خودرو با تصمیماتی همچون قرعه کشی اخیر و شرایط فعلی حل شدنی نیست. خودرو از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. وقتی این اتفاق می‌افتد عوامل مختلف همچون مصاحبه‌های مسئولین، نرخ ارز و حتی مسائل سیاسی روی آن تاثیر می گذارد.

مشکل بازار خودرو ایران تحریم نیست

وی با بیان اینکه قرعه کشی اخیر تاثیر معکوس در بازار داشته است، ادامه داد: بازار خودرو نیاز به تامین کالا و عرضه خودرو دارد. مشکل بازار تحریم نیست. قبلا هم تحریم بودیم اما این مشکلات نبود. کارخانه‌های ما توان تولیدی مشخصی دارند و به دلیل شرایط تحریم محدودتر شده است. ما مشکلی با حمایت از تولید نداریم. اما می‌گوییم وقتی تولید کفاف بازار را نمی‌دهد باید بازار را تنظیم کرد.

هفت میلیون نفر برای ۲۵ هزار دستگاه خودرو ثبت نام کردند

خسروانی تاکید کرد: واردات خودرو می تواند بازار را تعدیل کند. برای تعدیل بازار قرعه کشی انجام دادند اما بعد از اتمام قرعه‌کشی قیمتها افزایش پیدا کرد. چرا که درصد پذیرفته شدگان اینقدر پایین بود بقیه سرخورده شدند.۷ میلیون نفر برای ۲۵ هزار دستگاه خودرو ثبت نام کردند، در حقیقت این قرعه کشی تقاضای کاذب نیز ایجاد می‌کند و نیاز در بازار را تحریک می‌کند.

وی که بیشترین نمایندگی فروش برندهای خودرو را در ایران دارد درباره راه حل تعدیل بازار خودرو گفت: سامان دادن به بازار خودرو تنها راهش تامین کالا در بازار است. می گویند با واردات قیمت ارز بالا می رود، در زمان ممنوعیت واردات مگر قیمت ارز بالا نرفت؟ کمااینکه سابقا دولت به خودرو ارز تخصیص نمی داد. می تواند دست تجار را باز بگذارد تا با ارزی که دارند کالا تهیه کنند. اعلام کردند ورود دلار به کشور آزاد است اما کسی حاضر نیست دلار را به داخل کشور بیاورد. اما اگر اجازه دهیم کالا وارد شود، تاجران کالا وارد می کنند. ما به دلیل بالا نرفتن قیمت ارز ورود کالا را ممنوع کردیم اما حالا قیمت کالا به دلیل کمبود در بازار بسیار افزایش یافته است.

در خودروسازی از ترکیه الگو بگیریم ۱۳ برند مطرح دنیا در ترکیه خودرو تولید می‌کنند

خسروانی با بیان اینکه ایران می‌تواند باز هم خودرو تولید کند، ادامه داد: اما نیاز نیست روش ابداعی خودمان را ایجاد کنیم. می توانیم الگو بگیریم. به عنوان مثال از ترکیه الگو بگیریم. مگر نه اینکه ترکیه خودروساز است؟ ۱۳ برند مطرح دنیا در ترکیه خودرو تولید می‌کنند. آیا ترکیه واردات را ممنوع کرد؟ انحصار ایجاد کرد؟ اما از همان اول نرفت سراغ تولید ملی.

وی گفت: اینکه ما می‌خواهیم ظرف ۳ سال به تولید ملی دست پیدا کنیم و بعد هم برای خودرو ملی جشن می‌گیریم. اما بلافاصله بعد از تحریم همان خودرو را نمی‌توانیم تولید کنیم. چون قطعاتش وارداتی بود. مثال ترکیه این است که با مونتاژ شروع کرد. نیروی کار ماهر و فضای مناسب در اختیار داشت و از تولید حمایت کرد. برای سرمایه گذاری امنیت ایجاد کرد. بنابراین شرکت‌های خارجی سرمایه گذاری می‌کنند.

خودروی ملی ترکیه حرف برای گفتن دارد

وی در ادامه افزود: در این مسیر کیفیت قطعات تولیدی ترکیه بالا رفت، به مرور زمان خودرو تولید می‌شد و نصف قطعات تولید خود ترکیه بود. به تکنولوژی دست پیدا کردند و از خودرو ملی رونمایی کردند. خودرویی که حرف برای گفتن دارد. این یک زمان می خواهد و در یک بازه ۲ ساله نمی‌توان به آن دست یافت. البته در حال حاضر ما بحث تحریم را داریم. شرکت‌های خارجی الان حاضر نیستند به ایران بیایند تا از این فرمول استفاده کنیم البته زمانی که امکان آن را داشتیم هم از این فرمول استفاده نکردیم و فرصت را از دست دادیم.