ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 22.02.2020, 16:43

واکنش مسوولان به بازگشت به لیست FATF


قرار گرفت در لیست سیاه FATF با توجه به رویه ایران در تصویب لوایح مربوطه دور از انتظار نیست اما روزنامه وال‌استریت ژورنال دیروز در گزارشی ادعا کرد که این اتفاق همین امروز (جمعه) رخ خواهد داد.
این رسانه به نقل از برخی منابع آمریکایی و متحدان‌شان مدعی شد که کارگروه ویژه اقدام مالی در پی پیوستن کشورهای اروپایی به آمریکا قرار است ایران را در لیست سیاه خود قرار دهد.
به گفته منابع آمریکایی، مقامات اروپایی به اطلاع وزارت خارجه آمریکا رسانده‌اند که کشورشان از اقدام کارگروه ویژه اقدام مالی مبنی بر اتخاذ اقدامات جدید علیه سیستم مالی ایران حمایت خواهد کرد.
به گفته برخی منابع، اعضای این کارگروه در هفته جاری دیدارهایی با یکدیگر در پاریس داشته‌اند و احتمالا قرار است الحاق ایران به لیست سیاه این کارگروه در جلسه روز جمعه نهایی شود. البته مدیر اجرایی کارگروه ویژه اقدام مالی، دفتر نمایندگی ایران در سازمال ملل و سخنگوی سفارت این کشور در پاریس حاضر به اظهارنظر در این خصوص نشدند.
گفنتی است قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این کارگروه باعث می‌شود تراکنش‌های مالی با ایران زیر ذره‌بین بیشتری قرار بگیرند و به شرکت‌ها و بانک‌هایی که همچنان به دادوستد با ایران مشغول هستند، فشار بیشتری وارد شود. به این ترتیب ایران در کنار کره شمالی تنها کشورهایی‌ خواهند بود که در لیست «فراخوان برای اقدام» (Call for Action) قرار خواهند گرفت. دوازده کشور دیگر نیز در خطر ورود به این لیست قرار دارند.
تحریم‌های این کارگروه علیه ایران شامل محدودیت در روابط مالی با شرکت‌های ایرانی، بررسی بیشتر تراکنش‌های مالی مرتبط با ایران، ارسال گزارش در خصوص انجام هرگونه مبادله مالی با ایران به این کارگروه و ممانعت از احداث شبعه جدید بانک‌های ایران در خارج و بالعکس خواهد شد.

ظریف: باید ببینیم چه می‌شود
لازم به ذکر است که مقامات ایرانی دیروز در حاشیه حضور خود پای صندوق‌های رای در این باره توضیحاتی ارائه کردند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در این رابطه گفت: اکثریت قریب به اتفاق سخنرانانی که در طول چند روز گذشته اظهارنظر کرده‌اند سخنان‌شان در این جهت بوده اما دو کشور و یک رژیم حامی تروریسم و کشوری که خودش تروریسم است و با اقدام علیه سردار سلیمانی تروریسم دولتی خود را نشان داد و با تحریم‌ها تروریسم اقتصادی خود را نشان داده به اضافه عربستان که نمونه خاص و عام برای تروریسم است و رژیم اسراییل که اساسا تروریسم دولتی به نام آن رژیم ثبت شده است، مانع شده‌اند. باید ببینیم امروز چه می‌شود.

واعظی: شرایط بدتر می‌شود
محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور نیز در همین خصوص اظهار کرد: براساس آن چه که تا الان به من اعلام شده، عملا از تعلیقی که در آن قرار داشتیم خارج می‌شویم و به شرایطی که در گذشته بودیم بازمی‌گردیم و شرایط از آنچه امروز هست، بدتر می‌شود، اما براساس آخرین اخبار، اکشن پلنی که در گذشته وجود داشته همچنان باقی می‌ماند و همچنین برخی بندهایی که ما اعتقاد داشتیم باید باقی بماند همچنان باقی خواهد ماند.
رییس دفتر رییس‌جمهوری افزود: وضعیت جدیدی که پیش خواهد آمد ممکن است فشار اندکی بر تلاش‌های دولت بگذارند اما فشار اصلی زمانی ایجاد می‌شود که تحریم‌ها برداشته و روابط بانکی ما با دنیا برقرار ‌شود؛ وضعیتی که امروز رقم می‌خورد در آن روز خود را نشان خواهد داد. آن چه دولت بر آن اصرار داشت این بود که ما نباید برای آیندگان تحریم جدیدی به وجود بیاوریم که محدودیت‌های جدیدی به همراه دارد.