ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 22.06.2019, 11:11

در جلسه کاخ سفید چه گذشت؟


فاکس نیوز

در بحبوحه تنش های فزاینده میان آمریکا و ایران، کاخ سفید اوایل روز پنجشنبه از سران مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا و دموکرات ها و جمهوریخواهان در کمیته های این دو مجلس دعوت کرد با دونالد ترامپ در اتاق وضعیت کاخ سفید دیدار کنند.

جینا هاسپل رئیس سیا، ژنرال ژوزف دانفورد فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا ، مایک پمپئو وزیر امور خارجه ، پاتریک شاناهان  سرپرست وزارت دفاع ، مارک اسپرکه ترامپ گفته است وی را به عنوان وزیر دفاع معرفی خواهد کرد از جمله شرکت کنندگان در این جلسه بودند.

میچ مک کانل ، رهبر اکثریت سنا پس از این نشست به فاکس نیوز گفت: «جلسه خوبی داشتیم و دولت ترامپ پاسخ حساب شده ای خواهد داد.»

مک کانل موضع قاطع آمریکا را مبنی بر این که این پهپاد در حریم هوایی بین المللی پرواز می کرده است، تایید کرد در حالی که ایران تلاش کرده است بگوید این پهپاد حریم هوایی ایران را «نقض کرده بود».

کوین مک کارتی ، رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان و اعضای ارشد کمیته های مختلف این مجلس متشکل از مایکل مک کول از تگزاس (کمیته روابط خارجی)، دوین نانز از کالیفرنیا (کمیته اطلاعات) و مک تورنبری از تگزاس (کمیته نیروهای مسلح) در بیانیه ای «حمله مستقیم» ایران را محکوم کردند و خواستار اقدام تلافی جویانه «حساب شده» آمریکا شدند.

این جمهوریخواهان در بیانیه خود نوشتند: «ایران به صورت مستقیم به یکی از دارایی های آمریکا [پهپاد] بر فراز آب های بین‌المللی حمله کرد. این اقدام تحریک آمیز یک هفته پس از آن انجام شد که آنها به دو نفتکش تجاری در آب های بین المللی حمله و به آنها آسیب رساندند. باید پاسخ حساب شده‌ای به این اقدامات داده شود. رئیس جمهور ترامپ و تیم امنیت ملی وی درباره اوضاع و این که چه واکنشی باید در پاسخ به تجاوزات فزاینده ایران داده شود, درک روشنی دارند. در کنگره, ما آماده حمایت از زنان و مردان خود در لباس نظامی, کشور و متحدانمان در منطقه هستیم.»

نانسی‌پلوسی ، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات نیز پس از این جلسه در بیانیه جداگانه ای خواستار آرامش شد.

وی همچنین گفت: با توجه به هدف قرار گرفتن هواپیمای بدون سرنشین آمریکا توسط ایران، ضروری است که ما به طور کامل با متحدانمان در ارتباط باشیم، و متوجه باشیم که با یک حریف مسئولیت پذیر مواجه نیستیم و هرکاری که می توانیم برای تنش زدایی انجام دهیم.

وی افزود: این یک وضع خطرناک و پر تنش است و نیاز به یک رویکرد قوی، هوشمندانه ، راهبردی و بدون شتابزدگی دارد.

چاک شومر، رهبر اقلیت سنا از حزب دموکرات نیز گفت در این جلسه به رئیس جمهور گفته است نظر کنگره درباره تصمیم دولت ترامپ باید لحاظ شود. وی از این که دولت آمریکا ممکن است وارد جنگ شود، ابراز نگرانی کرد.