ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 14.12.2018, 1:03

نگرانی خانواده از بازداشت اصغر فیروزی بدون تماس با خانواده یا وکیل


یک منبع مطلع به کمپین گفت ده روز پس از بازداشت اصغر فیروزی در مشهد، اتهامات و محل نگهداری این فعال کارگری و فرهنگی هفتاد ساله معلوم نیست و سابقه بیماری‌های جسمی مانند سکته قلبی و فراموشی، خانواده و دوستان او را نگران کرده است.

اصغر فیروزی روز دوازدهم آذر به طور ناگهانی بدون احضاریه کتبی یا تماس تلفنی در انبار کتاب‌هاش در اطراف مشهد و در حضور همکارانش، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. یکی از نزدیکان آقای فیروزی به کمپین گفت دلیل بازداشت یا اتهامات و محل بازداشت او مشخص نیست و طی ده روز گذشته با وکیل یا خانواده ارتباطی نداشته است: «چند مامور که مشخص نیست از کدام ارگان یا سازمان بودند، روز دوازدهم آذر آقای فیروزی را در سوله کتاب‌هایش در اطراف مشهد دستگیر کردند و معلوم نیست کجا فرستادند، همکاران و اعضای موسسه فرهنگی هم آنجا بودند. ماموران حکم بازداشت داشتند اما نگفتند از کدام سازمان هستند و اتهام ایشان چیست و قرار است کجا در بازداشت باشد.»

اصغر فیروزی که در دهه شصت شمسی با اتهامات سیاسی مدتی بازداشت و زندانی شده است، پس از آزادی، در زمینه نشر و توزیع کتاب و موضوعات فرهنگی مثل برگزاری شب شعر و تئاتر و فعال بوده و در فضای فرهنگی مشهد شناخته شده است. آقای فیروزی در زمینه حمایت از کارگران و کودکان نیز فعالیت داشته و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر است. منبع نزدیک به اصغر فیروزی به کمپین گفت او سابقه بازداشت و احضار در سال‌های اخیر نداشته و مشخص نیست کدام یک از فعالیت‌هایش موجب بازداشت شده است.

به گفته این منبع اصغر فیروزی سابقه سکته قلبی دارد و اخیرا به فراموشی خفیفی مبتلا شده و بازداشت و بی‌خبری در چنین وضعیتی و پاسخگو نبودن مقامات امنیتی-قضایی، خانواده و دوستان او را نگران کرده است: «پسرش به هر جا مراجعه کرده گفتند ما خبر نداریم. در این مدت ملاقات و تماس تلفنی نداشته، قبلا یک بار سکته قلبی کرده و اخیرا هم مشکلات حافظه و فراموشی پیدا کرده، همین باعث شده خانواده و دوستانش نگران سلامتی و جانش باشند.»

در هفته‌های اخیر بازداشت و احضار فعالان کارگری شدت گرفته است، اسماعیل بخشی، میثم آل مهدی، رضا شهابی، حسن سعیدی، امیرعباس آزرم‌وند، رهام یگانه و کیوان مهتدی از فعالان حوزه کارگری هستند که طی هفته‌های اخیر بازداشت شده و پس از چند روز یا هفته آزاد شدند. علی نجاتی یکی از کارگران بازداشت شده هفت تپه، همچنان بدون دسترسی به وکیل زندانی است. اصغر فیروزی نیز در زمینه دفاع و حمایت از کارگران فعال بوده اما هنوز مشخص نیست بازداشت او با موج اخیر برخورد با کارگران ارتباط دارد یا خیر.