ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 22.06.2018, 8:55

ترکیه نخستین جنگنده F-35 خود را از آمریکا تحویل گرفت


آناتولی: آمریکا اولین فروند از ۳۰ جنگنده‌های اف-35 خریداری شده توسط ترکیه را امروز طی مراسمی در فورت وورث ایالت تگزاس تحویل داد.

در این مراسم مسئولان وزارت دفاع و نمایندگان شرکت های ترکیه ای که در این پروژه، ساخت، تعمیر و مونتاژ موتور جنگنده‌های مذکور را به عهده گرفته اند، و مدیران ارشد شرکت لاکهید مارتین آمریکایی حضور یافتند.

ترکیه به عنوان کشوری که صنعت دفاعی آن در تولید جنگنده‌ اف-35 نقش فعال دارد، از سال ۱۹۹۹ در این برنامه شرکت دارد.

پس از تحویل اولین فروند از جنگنده‌های اف-35، دومین جنگنده روزهای آتی و سومین و چهارمین آن هم در ماه مارس سال ۲۰۱۹ از سوی آمریکا به ترکیه تحویل داده می شود.

جنگنده‌های مذکور تا پایان آموزش خلبانان ترک در آمریکا باقی خواهند ماند. پنچمین و ششمین جنگنده‌های که قرار است به ترکیه تحویل داده شود، در پی اتمام مرحله تولید در نوامبر ۲۰۱۹ به ترکیه فرستاده می شوند.

جنگنده اف-35 ترکیه که به سفارش آنکارا در آمریکا تولید شده است، چهار برابر قوی تر از اف-16 و اف-18 و دارای توان حمله هوا به هوا و نیز حمله هوا به زمین نیز است. تولید این هواپیمای جنگنده نسل پنجم که دارای ویژگی رادارگریزی نیز است، در سال ۱۹۹۰ طراحی و از سوی کنسرسیومی به رهبری آمریکا و بریتانیا تولید شده است.

اعضای دیگر این کنوانسیون که ترکیه نیز در سال ۲۰۰۲ در آن وارد شد عبارتند از کانادا، دانمارک، استرالیا، ایتالیا، هلند، نروژ و آلمان. تاکنون کشورهای اسرائیل، ژاپن و کره جنوبی نیز به عنوان خریداران خارجی تجهیزات نظامی از آمریکا، سفارش خرید جنگنده اف-35 را داده اند. ترکیه نیز ۳۰ فروند اف-35 را سفارش داده است. آنکارا قصد دارد تدریجا در طول زمان ۱۰۰ فروند از این جنگنده برای خود تامین کند.