ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.02.2018, 14:22

مسئولان قضایی تشویش اذهان عمومی را از کجا تشخیص می‌دهند؟


نامه سرگشاده به رئیس قوه قضائیه درباره حکم دادگاه تجدیدنظر و احضار مجدد به دادگاه

روزنامه قانون/ ۲۸بهمن۱۳۹۶

بسمه‌تعالی
حضرت آیت‌الله صادق آملی لاریجانی
ریاست محترم قوه قضاییه شیدالله ارکانه
با سلام و تحیات

بعد از بازداشت آقای حسین فریدون در شهریورماه، حقیر با رادیو آلمان مصاحبه‌ای انجام دادم و در آن اشاره به شائبه جهت‌گیری‌های سیاسی در برخی اقدامات قوه محترم قضاییه می‌نمایم. دادستان محترم تهران آن مصاحبه را مصداق توهین به قوه قضاییه، تبلیغ علیه نظام و بالاخره «تشویش اذهان عمومی» دانستند. پس از طی بازپرسی و سرانجام محاکمه، بنده در شعبه۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت محکوم شناخته شده و مبلغ ۴میلیون تومان جریمه شدم. به رأی صادره اعتراض نمودم و پرونده به تجدیدنظر احاله گردید. تجدیدنظر هم در بهمن‌ماه رأی را تأیید نمود.

ریاست محترم قوه قضاییه، بنده قصدم از نوشتن این عریضه به‌هیچ‌روی اعتراض نبوده و محکومیتم را می‌پذیرم. حتی یک مرحله هم جلوتر آمده و برای کمک به قوه محترم قضاییه رسماً اعتراف می‌نمایم که بنده در آن مصاحبه قصدم همان‌گونه که دادستان محترم تهران در کیفرخواست آورده‌اند «تشویش اذهان عمومی بوده». فقط یک پرسش کوچک از محضرتان دارم: اینکه «مردم درنتیجه آن مصاحبه دچار تشویش می‌شوند» را دادستان محترم تهران، بازپرس گرامی دادسرای فرهنگ و رسانه و قضات شریف و پاکدامن دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر، چگونه متوجه شده و برایشان یقین حاصل می‌شود که چنین امری اتفاق افتاده؟

حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی بزرگوار، طرح این پرسش مبین آن است که اتهاماتی همچون «تبلیغ علیه نظام»، «تشویش اذهان عمومی» و حتی «اقدام علیه امنیت کشور» که به‌واسطه آن‌ها هزاران روزنامه‌نگار، نویسنده، دانشجو، وبلاگ نویس، فعالین مدنی و سیاسی راهی زندان شده‌اند چه میزان از یک پایه و اساس حقوقی و قضایی برخوردارند و یا برعکس چقدر پایه و اساسشان سیاسی و امنیتی می‌باشند. اتفاقاً مصاحبه با رادیو آلمان هم همین را می‌خواست خاطرنشان سازد که این دست بازداشت‌ها بیش از آنکه حقوقی و قضایی باشند سیاسی‌اند.

البته هنوز جوهر محکومیت دادگاه مصاحبه با رادیو آلمان خشک نشده که مجدداً برایم احضاریه جدیدی آمده این بار به‌واسطه مصاحبه با رادیو فرانسه در خصوص اعتراضات و ناآرامی‌های دی‌ماه. «چه کسی بود صدا زد “استقلال قوه قضاییه”؟»

ایام به کام باد
صادق زیباکلام
بیست و هشتم بهمن‌ماه یک هزار و سیصد و نودوشش