ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 16.10.2017, 23:46

انتقاد نمایندگان از روش انتخاب وزیر علوم


گزارش روزنامه «اعتماد» از آخرین گمانه‌زنی‌های کابینه

در حالی که برخی از نمایندگان مجلس از معرفی دو گزینه وزارت علوم و نیرو در یکشنبه آینده به مجلس خبر می‌دهند؛ حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور به «اعتماد» می‌گوید تا این لحظه (لحظه تنظیم گزارش) نامه معرفی وزرای این دو وزارتخانه به دستش نرسیده است. امیری می‌گوید هر وقت این نامه به دستش رسید می‌تواند بگوید این وزرا معرفی شده‌اند. این در حالی است که خبرها از معرفی گزینه وزارت علوم به مجلس در یکشنبه آینده حکایت دارد. این را محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه و عضو کمیسیون آموزش بر اساس شنیده‌هایش به «اعتماد» می‌گوید.

به علاوه علی مطهری، نایب‌رییس مجلس هم در گفت‌وگو با ایسنا از معرفی اردکانیان گزینه وزارت نیرو در این روز خبر داده است. اگر همه‌ چیز طبق این گفته‌ها پیش برود روز یکشنبه تکلیف دو گزینه وزارتخانه‌های نیرو و علوم مشخص خواهدشد. هر چند در این بین موضوع معرفی گزینه وزارت علوم بغرنج‌تر است. چه آنکه نزدیک به دو ماه از تشکیل کابینه دوازدهم می‌گذرد اما هنوز سکاندار وزارتخانه‌ای که مهم‌ترین بخش از بدنه رای روحانی را شامل می‌شود تعیین نشده است.

رییس‌جمهور به خاطر طولانی شدن این فرآیند تاکنون دست‌کم از ۱۵ نماینده مجلس تذکر گرفته و حتی علی مطهری وقتی ریاست یکی از جلسات مجلس را بر عهده داشت در تایید تذکری به رییس‌جمهور در این باره گفت که او با معرفی نکردن گزینه وزارت علوم تخلف کرده است. چرا که رییس‌جمهور از بدو تشکیل دولت جدید فقط در صورتی که گزینه معرفی شده‌اش به هر دلیل روانه وزارتخانه نشود می‌تواند برای سه ماه برای آن وزارتخانه سرپرست تعیین کند. در حالی که روحانی از ابتدای معرفی کابینه دوازدهم مقابل نام وزیر علوم را خالی گذاشت و برای ۱۷ وزیر تنها ۱۶ نام معرفی کرد. دولتی‌ها البته تفسیر دیگری از این موضوع دارند.

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور به «اعتماد» می‌گوید رییس‌جمهور می‌تواند برای هر وزارتخانه‌ای به مدت سه ماه سرپرست تعیین کند و تا پایان این سه ماه فرصت معرفی وزیر به مجلس را دارد. او تاکید می‌کند رییس‌جمهور قبل از پایان این مدت قطعا وزرای علوم و نیرو را معرفی خواهد کرد.

فراکسیون امید در تدارک دیدار با رییس‌جمهور
با این همه محمود صادقی در گفت‌وگو با «اعتماد» تاخیر در معرفی وزیر علوم را نگران‌کننده توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد اگر گزینه وزارت علوم روز یکشنبه معرفی نشود، فراکسیون امید در تدارک دیدار مجدد با رییس‌جمهور برای تسریع در این امر است.

به گفته صادقی فراکسیون امید قصد دارد در این دیدار هم به رییس‌جمهور یادآوری کند تاخیر بیش از این در معرفی وزیر علوم موجه نیست و هم برای چندمین بار بر شاخص‌هایی که تا الان از طرف فراکسیون برای وزیر علوم معرفی کرده است تاکید کند.

معرفی فرجی‌دانا و ضیا هاشمی منتفی شد
خبر نه چندان خوب صادقی برای جامعه دانشگاهی و دانشجویی این است که در شرایط فعلی معرفی فرجی دانا و همچنین ضیا هاشمی برای وزارت علوم منتفی شده است. او در پاسخ به این سوال که فراکسیون امید گزینه‌هایی برای معرفی به رییس‌جمهور دارد یا خیر با لحنی گلایه‌آمیز می‌گوید: گزینه‌ای نداریم. اساسا بحث از معرفی گزینه‌ها گذشته است. هر گزینه‌ای که مطرح می‌شود طی روش غیر قابل قبولی می‌گویند مورد تایید واقع نشده است. روشی که منجر به این امر شده که تا الان برای ۱۰ یا ۱۱ گزینه رایزنی کنند و موفق نشوند یکی از آنها را به مجلس معرفی کنند. این نشان می‌دهد این روش چقدر غلط است.

منصور غلامی گزینه وزارت علوم؟
صادقی اگرچه نامی از این گزینه به میان نمی‌آورد اما از روز گذشته نام منصور غلامی، رییس دانشگاه بوعلی همدان در شبکه‌های اجتماعی به عنوان گزینه نهایی رییس‌جمهور برای وزارت علوم دست به دست می‌شود. گزینه ۶۴ ساله‌ای که از سال ۷۲ تا ۸۴ ریاست دانشگاه بوعلی را بر عهده داشته و در دولت یازدهم هم از سال ۹۳ عهده‌دار ریاست این دانشگاه شده است.

رییس‌جمهور از گزینه‌های فراکسیون امید مطلع است
فاطمه سعیدی، نایب‌رییس فراکسیون امید و عضو دیگر کمیسیون آموزش اگرچه از معرفی این گزینه بی‌اطلاع است اما به «اعتماد» می‌گوید ما اگرچه انتظار داشتیم گزینه وزارت علوم خیلی زودتر از اینها به مجلس معرفی شود و این انتظار براورده نشد اما حالا می‌خواهیم ایشان گزینه حداکثری را به مجلس معرفی کند. هم مردم و هم رییس‌جمهور حسیاست خاصی روی وزارت علوم دارند؛ امیدواریم این تاخیر در انتخاب وزیر علوم باعث شود گزینه حداکثری که هم دانشگاهی‌ها را راضی کند و هم دانشجویان را، انتخاب شود.

به گفته سعیدی فراکسیون امید هم برای وزارت علوم گزینه‌هایی داشته و رییس‌جمهور هم از این گزینه‌ها بی‌اطلاع نبوده است اما فراکسیون امید بر آنها اصراری نداشته و فقط در حد پیشنهاد به آقای روحانی آنها را مطرح کرده است.

رییس‌جمهور منتظر اعلام رضایت دیگران نباشد
اما علی مطهری نایب‌رییس مجلس هم در گفت‌وگو با ایسنا به رییس‌جمهور توصیه کرد در معرفی وزیر باید آن کسی را که خودش اصلح می‌داند، معرفی کند و منتظر اعلام رضایت دیگران نباشد. او در سخنانش تلویحا خواستار معرفی ضیا هاشمی به عنوان وزیر علوم شده است: «همین سرپرست فعلی وزارت علوم آقای دکتر سیدضیاء هاشمی به نظرم مناسب است. چرا کار را معطل کرده‌اند؟ آقای احمدی‌نژاد در اینگونه موارد مستقل‌تر عمل می‌کرد و کمتر اجازه دخالت می‌داد.»

علی مطهری با لحنی اعتراضی به رییس‌جمهور درباره عدم معرفی وزیر علوم گفته است: رییس‌جمهور از زمان تحلیف دو هفته وقت داشته و مهلت او به پایان رسیده و تاکنون باید وزیر علوم معرفی می‌شد چون مهلت سه ماهه مربوط به وزارتخانه‌ای است که وزیر آن از طرف رییس‌جمهور عزل شده یا توسط مجلس از طریق استیضاح برکنار شده باشد و در مورد وزارتخانه‌ها در ابتدای دولت چنین مهلتی وجود ندارد و فرصت معرفی وزیر همان دو هفته است.

اما مطهری اینکه چرا تا این اندازه معرفی وزیر علوم طولانی شده است را اینگونه پاسخ داده است: علت طولانی شدن معرفی وزیر علوم به روش آقای روحانی بر می‌گردد. ایشان می‌خواهد رضایت همه نهادها را جلب کند و چنین چیزی ممکن نیست. در واقع حق مجلس ضایع می‌شود. تنها نهادی که باید نظر بدهد، مجلس است.

رییس‌جمهور باید گزینه پیشنهادی خود را معرفی کند و مجلس باید نظر بدهد. مطهری تصریح کرد: نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی نباید در کار یکدیگر دخالت کنند. شبیه این اتفاق در انتخاب استانداران هم رخ می‌دهد. برای انتخاب یک استاندار همه اعم از امام‌جمعه و نماینده مجلس و نهادهای نظامی و غیره وارد می‌شوند. اگر صرفا پیشنهاد بدهند، اشکالی ندارد اما پیشنهاد می‌دهند و می‌گویند باید همین معرفی شود و الزام ایجاد می‌کنند و دست وزیر کشور و دولت را می‌بندند.

با همه اینها باید منتظر ماند و دید آیا یکشنبه نقطه پایانی بر پروژه معرفی وزیر علوم خواهد بود یا رییس‌جمهور همچنان در گیرو‌دار گزینه‌های مختلف برای این وزارتخانه خواهد بود؟