ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 22.01.2016, 9:28

زیباکلام: قهر با صندوق باعث می‌شود تندروها با ۵ درصد به مجلس بروند


صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با آریا در مورد نحوه مواجهه جریان های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب با موضوع ردصلاحیت ها گفت: اساسا نفس رد صلاحیت و تعیین صلاحیت مغایر با اصول بنیادی مردم سالاری است. تشخیص صلاحیت به این معناست که نهادی که بیشتر از مردم می فهمد و آگاه تر از مردم است، برای مردم تصمیم می گیرد که به چه کسانی رای بدهند و چه کسانی صلاحیت ندارند. رد صلاحیت به این معناست که نهاد مسئول صلاح مردم را بهتر از خودشان تشخیص می دهد که مغایر با اصل مردم سالاری است که می گوید هیچ کس بهتر از مردم صلاح خودشان را نمی تواند تشخیص دهد. در رد صلاحیت هایی که صورت گرفته ۳ هزار اصلاح طلب ثبت نام کرده بودند که تنها ۳۰ نفر از آنها را شورای نگهبان تایید صلاحیت کرده است.

وی در ادامه افزود: واقعیت ها نشان می دهد که در خیلی از استان ها حتی یک نامزد اصلاح طلب هم وجود ندارد. این شیوه رد صلاحیت ها بیانگر آن است که شورای محترم نگهبان بیش از آنکه مصالح و منافع مردم را لحاظ کند، مصالح و منافع حاکمیت و جریان خاص سیاسی را لحاظ کرده است و هر کس که منتقد این جریان بوده و در گذشته انتقادی به این جریان داشته، رد صلاحیت کرده است. شورای نگهبان، منافع سیاسی این جریان سیاسی را بیش از منافع سیاسی مردم در نظر گرفته است.

این تحلیلگر سیاسی در خصوص واکنش مردم به رد صلاحیت ها گفت: مردم به ویژه جوانان عصبانی هستند و با این رد صلاحیت ها انگیزه ای برای شرکت در انتخابات نمی بینند و معتقدند نامزدهایی که می توانستیم رای بدهیم، رد صلاحیت شده اند. به نظر من وظیفه رهبران اصلاح طلب در اینجا خیلی مهم و اساسی است. باید از میان نامزدهایی که رد صلاحیت نشدند و اصلاح طلب نیستند، اما تحصیلکرده و وطن پرست هستند و تجربه کارهای اجرایی دارند، این افراد را وارد لیست هایشان در مناطق و استان های مختلف کنند و از طرفدارانشان بخواهند به این افراد اگر چه اصلاح طلب نیستند، رای بدهند. تجربه کاری و سوابق این افراد نشان می دهد، آنها می توانند در آینده اصلاح طلب شوند.

زیباکلام در ادامه گفت : اندیشه اصلاح طلبی که در دوم خرداد ۷۶ متولد شد، علیرغم همه سرکوب ها زنده مانده است و بتدریج باید نسل بعدی اصلاح طلب را از میان متولدین دهه های ۶۰ و ۷۰ شکل داد. بسیاری از افرادی که ثبت نام کردند و رد صلاحیت نشدند، می توانند مورد تایید اصلاح طلبان قرار بگیرند و چه بسا برخی از اینها در سالهای آینده افراد اصلاح طلب شوند. بدترین کاری که ما اصلاح طلبان می توانیم انجام دهیم این است که در انتخابات شرکت نکنیم.

وی در پایان تصریح کرد: شرکت نکردن در انتخابات موجب شد جبهه پایداری با ۵ درصد آرا وارد مجلس نهم شوند. بسیاری از اعضای جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم در اسفند ۹۰ تنها با ۵ درصد آرا مردم تهران وارد مجلس شدند. اگر در انتخابات شرکت نکنیم این روند در انتخابات امسال نیز اتفاق می افتد و افراد تندرو با کمتر از ۵۰۰ هزار رای وارد مجلس می شوند. باید در انتخابات شرکت کنیم و به افرادی که گمنام هستند، اما تندرو نیستند و یا اصولگرایان معتدل و میانه رو رای بدهیم و مانع از ورود تندروها به مجلس دهم شویم و این بزرگترین وظیفه رهبران اصلاح طلب در شرایط فعلی است.