ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.11.2015, 1:16

استقبال مجلس از استعفای کوچک‌زاده


شرق: درخواست مهدی کوچک‌زاده برای استعفا از نمایندگی، با استقبال جمعی از نمایندگان مجلس همراه شد. روز گذشته و در آغاز جلسه علنی مجلس، درحالی‌که ادامه بررسی مواد قانون بیمه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در دستور کار قرار داشت، مهدی کوچک‌زاده درخواست ارائه اخطار قانون اساسی خود را اعلام کرد.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، با متوقف‌کردن دستور کار، از او خواست اخطار خود را بیان کند. کوچک‌زاده هم به انتقاد از امحای محصول سیب‌زمینی مازاد در استان فارس پرداخت و گفت مسئولی که این کار را انجام داده «شرافت» ندارد؛ چون برخی از مردم به دلیل گرسنگی تن به فحشا می‌دهند و در چنین شرایطی امحای سیب‌زمینی مازاد برای حفظ بازار، غیرانسانی و غیراسلامی و به دور از شرافت است. لاریجانی هم با بیان اینکه اخطارها و تذکرات باید مربوط به دستور کار جلسه باشد، از کوچک‌زاده خواست تا این نوع تذکرات و اخطارها را در زمان خود یعنی زمان نطق‌های میان‌دستور یا تذکرات پایان جلسه مطرح کند.

اما درحالی‌که مجلس وارد ادامه دستور کار خود شده بود، فریادهای کوچک‌زاده ادامه داشت و او اعتراض خود را در نهایت با این جمله که «من استعفا می‌دهم» اعلام کرد. در این لحظه لاریجانی از او خواست تا نظم جلسه را رعایت کند و اگر درخواست استعفا دارد، آن را طبق روال قانونی پیگیری کند. در این لحظه، نادر قاضی‌پور که قرار بود درباره یکی از مواد قانون بیمه حرف بزند، از لاریجانی خواست تا مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس، استعفای نماینده تهران را بپذیرد و در جلسه بعدی آن را به رأی بگذارد.

با گذشت ۲۰ دقیقه از این ماجرا و درحالی‌که کوچک‌زاده با نوشتن برگه استعفا از صحن خارج شده بود، نادر قاضی‌پور مجددا در تذکری خطاب به لاریجانی گفت: «آقای رئیس براساس ماده ۹۵ آیین‌نامه داخلی مجلس شما باید بعد از دریافت درخواست استعفای آقای کوچک‌زاده در اولین جلسه علنی، آن را اعلام کنید و نمایندگان درباره آن تصمیم بگیرند». اصلی که قاضی‌پور در آیین‌نامه داخلی مجلس به آن اشاره کرد، نحوه استعفای نمایندگان را به این شرح، توضیح می‌دهد:

ماده ۹۵ - نماینده تقاضای استعفای مدلّل خود را به‌عنوان رئیس مجلس می‌نویسد و رئیس مجلس آن را در اولین جلسه علنی و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد می‌گذارد. نماینده می‌تواند قبل از شروع بررسی در مجلس تقاضای استعفای خویش را مسترد دارد.

ماده ۹۶ - بررسی تقاضای استعفا به این ترتیب خواهد بود که ابتدا تقاضای استعفا قرائت شده و سپس شخص متقاضی استعفا یا نماینده دیگری به تعیین او تقاضای دفاع خواهد نمود. مدت قرائت تقاضای استعفا و توضیح نماینده متقاضی استعفا حداکثر نیم‌ساعت است. مخالف یا مخالفان نیز حداکثر نیم‌ساعت می‌توانند صحبت کنند و پس از آن رأی‏‌گیری به عمل می‌آید. در صورت تصویب تقاضای استعفا مراتب از طریق رئیس مجلس به وزارت کشور اعلام می‌شود تا طبق قانون انتخابات اقدام نماید.

تبصره- هر گاه نماینده متقاضی استعفا برای طرح تقاضای استعفای خود در مجلس حاضر نشود و کسی را هم برای دفاع از خود تعیین ننماید متن تقاضای استعفا قرائت و در صورت وجود مخالف حداکثر به مدت ۱۵ دقیقه صحبت خواهد کرد و سپس رأی‏‌گیری به عمل می‌آید.

در برگه درخواست استعفای کوچک‌زاده، علت استعفا این‌گونه بیان شده است: «در اثر رفتار ناشی از مدیریت مجلس، خود را قادر به انجام وظیفه نمایندگی که در اصل ۶۷ قانون اساسی مندرج است نمی‌بینم».

اما نکته تأمل‌برانگیز در این میان، استقبال نمایندگان مجلس از این استیضاح است. به گونه‌ای که مهرداد بائوج‌لاهوتی، تا بعد از ظهر دیروز از جمع‌آوری ۶۰ امضا زیر درخواست بررسی خارج از نوبت این استیضاح خبر داده است. اگر استعفای روز گذشته کوچک زاده پس گرفته نشود و رئیس مجلس، امروز براساس آیین‌نامه داخلی، آن را اعلام کند، در هفته بعدی کاری مجلس، باید شاهد بررسی این استیضاح باشیم. اتفاقی که می‌تواند منجر به پایان‌دادن به عمر حضور یکی از چهره‌های تندرو در بهارستان، آن هم قبل از انتخابات باشد.