ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 17.12.2014, 9:02

تهدید زندانیان سیاسی زندان ارومیه به مواجهه با پرونده‌های جدید در صورت ادامۀ اعتصاب غذا


یک فعال حقوق بشر به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که با گذشت ۲۶ روز از اعتصاب غذای ۲۷ زندانی سیاسی کرد زندان مرکزی ارومیه، مسولان نه تنها پاسخی به درخواست‌های آنها نداده‌اند بلکه برخی از آنها را احضار کرده و تهدید کرده‌اند در صورت پایان ندادن به اعتصاب شان با پرونده‌های جدیدی مواجه می‌شوند.

۳۰ زندانی سیاسی بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به وضعیت زندان و عدم رعایت اصل تفکیک جرایم در این زندان از روز پنجشنبه ۲۹ آبان ماه دست به اعتصاب غذای (تر) زده‌اند. تا کنون یکی از این زندانیان به نام منصور اروند و محکوم به اعدام به زندان مهاباد منتقل شده است.

همچنین دو زندانی دیگر به نام‌های جعفر میرزایی و عرفات اصغری پس از پایان محکومیت شش ماهه از زندان آزاد شدند. در حال حاضر ۲۷ زندانی در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

این فعال حقوق بشر به کمپین گفت رئیس زندان مرکزی ارومیه، نوبخت مختاری، طی روزهای گذشته عتمان مصطفی پور، علیرضا رسولی، علی افشاری و محمد عبداللهی را احضار کرده و به آنها گفته است در صورت پایان ندادن به اعتصاب غذا، با پرونده‌های جدیدی مواجه خواهند شد.

در ادامۀ تهدیدها، ادارۀ اطلاعات شهر مریوان روز ۱۹ آذر ماه خانوادۀ سامان نسیم، زندانی محکوم به اعدام را تهدید کرده‌اند که در صورت تداوم اعتصاب غذای فرزندشان حکم اعدام او اجرا خواهد شد.

همچنین به گفتۀ این فعال حقوق بشر تاکنون وضعیت سلامتی ۱۲ نفر از زندانیان به نامهای علی افشاری، محمدعبداللهی، شیرکو حسن پور، خضر رسول مروت، علیرضا رسولی، یوسف کاکه ممی، سیروان نژوای، عثمان مصطفی پور، احمد تومی، عبدالله عمومی، سامان نسیم و شورش افشاری به دلیل کاهش فشارخون، کاهش وزن، ضعف شدید و سرگیجه وخیم شده است. این زندانیان در طول روزهای گذشته به بهداری زندان منتقل شده‌اند اما از وصل شدن سرم ممانعت کرده و دوباره به بند بازگشته‌اند.

این فعال حقوق بشر در گفتگوی قبلی خود با کمپین گفته بود که ظرفیت بند ۱۲ ( بند زندانیان سیاسی) زندان مرکزی ارومیه ۵۰ زندانی است، در حالیکه در حال حاضر ۸۰ زندانی را در خود جای داده است. ۵۰ نفر از زندانیان این بند دارای جرایم خطرناک مانند حمل و نقل مواد مخدر و قتل هستند.

اسامی تعدادی از این زندانیان سیاسی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند به شرح ذیل است : مسعود شمس نژاد، رضا رسولی، شیرکو حسن پور، عبدالله بیسلنون، یوسف کاکه ممی، عثمان مصطفی پور، مصطفی علی احمد، عبدالله عمویی، جعفر افشاری، ولی افشاری، کیهان درویشی، مصطفی داوودی، شورش افشاری، خضر رسول مروت، محمد عبدالله بخت، امیرملادوست، احمد تمویی، سید سامی حسینی، سید جمال محمدی ، بهروز الخانی، علی احمد سلیمان، سامان نسیم ، سیروان نژاوی ، ابراهیم عیس پور، علی افشاری و رزگار افشاری.