ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 22.11.2014, 15:00

تأخیر ۳ ماهه در پرداخت حقوق ۱۲۰ کارگر کارخانه حریر مخمل ابریشم


کارخانه «حرير مخمل ابريشم» کاشان از تأخير در پرداخت ۳ ماه دستمزد ۱۲۰ نفر از کارگران خبر می‌دهند.
ایلنا:  واحد توليدی کارخانه ی حریرمخمل ابریشم  که سابقه طولانی در حوزه توليد انواع نخ و پارچه‌ دارد به سبب آنچه کمبود نقدينگی عنوان می‌شود، توان پرداخت سه ماه حقوق کارگران را ندارد. اين در حالی است که پيش از اين معوقات حقوقی کارگران به بيش از ۱۰ ماه می‌رسيد اما کارفرما با فروش بخشی از املاک کارخانه منابع مالی کافی برای پرداخت چند ماه از معوقات حقوقی کارگران را تامين کرد.
يکی از کارگران شاغل در کارخانه حرير مخمل ابريشم در خصوص پيشينه مشکلات اين کارخانه توضيح داد: فعاليت نساجی اين کارخانه به همت خاندان لاجوردی و تفضّلی در سال ۱۳۳۵ با چند دستگاه مخمل بافی شروع شد و با توجه به اشتغالزايی و سود دهی به تدريج گسترش يافت بطوريکه در اندک زمانی تعداد سالن‌های توليدی آن افزايش يافت و از کنار عوايد آن، سالن قاليبافی و سپس در سال ۱۳۴۵ بخش حرير بافی شامل کارخانه ريسندگی، سالن‌های بافندگی، تکميل و رنگرزی و بسته بندی احداث شد.
او افزود: دامنه توليدات اين شرکت در سالهای گذشته بسيار گسترده بود تا آنجا که غالب محصولات نساجی از ريسندگی انواع نخ پنبه‌ای گرفته تا بافت انواع پارچه و بافت انواع مخمل و رنگرزی انواع نخ و پارچه را شامل می‌شده است.
به گفته وی، کارخانه حرير مخمل ابريشم کاشان از سال ۱۳۷۷ با بحران جدی تری رو به رو شد، در آن سال‌ها افزايش بدهی به طلب کاران کارخانه باعث شد که کارفرما قادر به پرداخت حقوق و حق بيمه و سنوات کارگران نباشد.
او گفت: کارفرما برای حل مشکلات کارخانه اقدام به فروش سرمايه‌های شرکت و بازخريد خدمت کارگران کرد تا جايی که پرسنل صنايع ريسندگی و بافندگی کاشان و شرکت مخمل و ابريشم کاشان که در سال ۱۳۵۷ حدود ۶۵۰۰ نفر بودند بعد از گذشت ۳۲ سال به هزار نفر کاهش يافتند و همه اين کارگران به مرور بازنشسته شدند و اکنون تنها ۱۲۰ نفر با سوابق کاری کمتر باقی مانده‌اند.
او با بيان اينکه اين وضعيت ادامه پيدا کرد تا اينکه در مهرماه سال ۹۰ بنا به ضرورت و در قالب طرح اصلاح ساختار اين مجموعه صنعتی به خارج از شهر انتقال يافت و در نيمه دوم سال ۱۳۹۱ کليه خطوط توليدی خود را همانند بافت و رنگرزی و چاپ را نوسازی کرد و مجدداً فعاليت توليدی خود را با ۱۲۰ کارگر از سر گرفت افزود: کارفرما پس از انتقال کارخانه به خارج از شهر املاک قبلی کارخانه را فروخت و بخش زيادی از مطالبات کارگران و کارخانه را پرداخت کرد تا جايی که هم اکنون معوقات حقوقی کارگران به حداقل سه ماه رسيده است.
اين کارگر درباره مطالبات حقوقی کارگران بازنشسته اين کارخانه تصريح کرد: بعد از بحرانی شدن وضعيت کارخانه در سال ۷۷، معوقات سنوات خدمت تعداد زيادی از کارگران اين کارخانه که از سال ۸۲ تا سال ۹۰بازنشسته شده بودند پرداخت شد اما کارگرانی که بعد از سال ۹۰ مشمول قانون بازنشستگی شدند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پايان خدمت خودرا از کارفرما بگيرند.
وی در خاتمه افزود: اجرای سياست غلط واردات محصولات نساجی موجب اضمحلال و نابودی روز به روز کارخانجات ريسندگی، بافندگی و مخمل و ابريشم کاشان شد.