ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 23.10.2014, 6:00

حملۀ مسلحانه به ساختمان مجلس کانادا


یک مرد مسلح، يک سرباز را در يک بنای يادبود جنگ در شهر اوتاوا به ضرب گلوله کشته است. دقايقی بعد پليس در داخل ساختمان پارلمان با يک فرد مسلح درگير شد و او را کشت.
به گزارش بی بی سی، پليس تاييد کرد که مرد مهاجم کشته شده است با اين حال پايتخت کانادا در تمام روز درحالت آماده باش بود چون از وجود مظنونان ديگر نگرانی وجود داشت.
معلوم نيست که قاتل سرباز کانادايی همان مهاجمی باشد که در داخل پارلمان با پليس درگير و کشته شد.استيون هارپر نخست وزير کانادا گفت که کشور “از اين خشونت مرعوب نخواهد شد.”
مهاجم پشت در اتاقی نشست  که کابينه به رياست نخست وزير کانادا در آن در جريان بود با پليس درگير شد.مقام ها می گويند که مهاجمان شايد بيش از يک نفر بوده باشند.
خبرگزاری ها در آمريکا و کانادا به نقل از مقام های نام برده نشده کانادايی گزارش داده اند که مهاجم مسلحی که کشته شده مايکل زهاف بيبو نام دارد.
حادثه صبح روز چهارشنبه شروع شد زمانی که دو سرباز محافظ بنای يادبود هدف تيراندازی مردی که اسلحه حمل می کرد قرار گرفتند. دقايقی پس از اين تيراندازی مردی در داخل پارلمان وارد درگيری مسلحانه با پليس شد.
نيتان سيريلو يکی از اين دو سرباز در اثر جراحات وارده درگذشت. سه نفر ديگر در بيمارستان تحت مداوا قرار گرفتند اما مرخص شدند.آقای هارپر عصر چهارشنبه چيزی در باره سابقه فرد مهاجم يا انگيزه احتمالی او نگفت:‌ “در روزهای آينده چيزهای بيشتری درباره اين تروريست و هر همدستی که ممکن است به او کمک کرده باشد خواهيم آموخت.”
تيراندازی‌ تنها ساعاتی پس از آن آغاز شد که سطح هشدار تروريستی در کانادا از پايين به متوسط تغيير پيدا کرد.يکی از مقام‌های دولتی گفته است که بالا بردن سطح هشدار در واکنش به نشانه‌‎هايی از تشديد فعاليت اينترنتی گروه‌های تندرو مثل داعش و القاعده صورت گرفته است.
دانشگاه اوتاوا که در نزديکی پارلمان است بسته شد و سفارت آمريکا در کانادا هم اعلام کرد که موقتا تعطيل می‌شود.
باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در تماسی تلفنی با آقای هارپر اين حمله را محکوم کرده و بر دوستی نزديک دو کشور تاکيد کرده است.
اين هفته همچنين يک سرباز کانادايی ديگر در تصادف رانندگی کشته شد. به گفته شاهدان ديروز فردی عامدانه به سوی دو سرباز راند و آنها را زير گرفت که يکی از آنها درگذشت و ديگری مجروح شد. خود راننده هم با شليک پليس کشته شد.رسانه های کانادا پيام‌هايی از اعضای داعش در شبکه اجتماعی منتشر کرده‌اند که در آن از کسی که سربازها را زير گرفت تجليل شده است.
اين کشور پيشتر در ماه جاری اعلام کرد که به عمليات هوايی تحت رهبری آمريکا برای انجام حملات به داعش می پيوندد.
اما نمی توان تاييد کرد که حملات اين هفته به داعش يا عمليات تازه نظامی کانادا ارتباطی داشته است.