ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.08.2014, 7:15

تولید شیر و ماست ازچربی گیاهی ممنوع شد


معاون وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو گفت: تمام تلاش ما و دستگاههای نظارتی اين است که وقوع تخلف را در محصولات غذايی به حداقل برسانيم و در صورت تشخيص دستگاههای مسئول، متخلفين اعلام خواهند شد.
مهر،معاون وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو به بررسی موضوعاتی در حوزه دارو و پيگيری های انجام شده در خصوص استفاده از روغن پالم در برخی صنايع لبنی پرداخت و گفت: در مورد روغن پالم و لبنيات پرچرب متخلفين شناسايی شده و به دستگاههای مسئول معرفی شده اند و در آينده هم نظارت و بازرسی های ما با جديت ادامه خواهد يافت.
وی در پاسخ به اين سئوال که از چه زمانی متوجه اين موضوع شديد، گفت: سال گذشته و اوايل سال جاری مواردی از تخلف در استفاده روغن پالم در برخی محصولاتی که مجوز بکاربردن چربی گياهی در آنها صادر نشده است، از سوی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد اعلام و گزارش شد و وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم است، خود را ملزم به اطلاع رسانی و پيگيری موضوع می داند.
وی با اعلام افزايش مصرف فرآورده های کم چرب در دو هفته اخير، افزود: تاکيد ما همچنان بر مصرف محصولات لبنی کم چرب است ضمن اينکه فرآيند توليد شير و ماست مبتنی بر استفاده از چربی گياهی ممنوع است و علت اين برخورد هم نداشتن مجوز در استفاده از اين چربی بوده است.
رئيس سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: تمام بازرسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه های علوم پزشکی طی دو هفته گذشته از خطوط توليد و انبارهای شرکت های توليد کننده صنايع لبنی، بازرسی های لازم را انجام داده و تمامی مستندات توليد بررسی و نمونه برداری های لازم صورت گرفت.
وی در خصوص آخرين آمار متخلفين خاطرنشان کرد: تاکنون تعداد ۳۰ مورد تخلف قطعی اعلام شده و توليد و توزيع هر فرآورده ای که تخلف آن محرز شده است، متوقف و به دستگاه قضايی معرفی شده اند.رئيس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در سال گذشته ميزان مصرف روغن پالم در کشور ۵۰ درصد بوده که دولت موافقت کرده است در سال ۹۳ مصرف روغن پالم را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.