ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 15.04.2014, 9:00

آمار واقعی از کودکان کارخیابانی وجود ندارد


وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی از عدم تشکيل شورای ساماندهی کودکان کار و خيابان طی هشت سال گذشته انتقاد کرد و گفت: اصلاح و بازنگری آئين نامه ساماندهی کودکان کار و خيابان و مشخص شدن وظايف دستگاه های مختلف از جمله مصوبات شورای ساماندهی اين کودکان در جلسه امروز بود.
مهر، دکتر علی ربيعی در حاشيه جلسه ساماندهی کودکان کار و خيابان در جمع خبرنگاران به مشکلِ نداشتن آمار واقعی از تعداد اين کودکان در کشور اشاره کرد و گفت: مشکلی که در خصوص ساماندهی و برنامه ريزی برای کودکان کار و خيابان وجود دارد اين است که تاکنون آمار دقيق و بانک اطلاعاتی درستی در اين خصوص ايجاد نشده است.
وی تاکيد کرد: تاکنون فعاليتهايی که از سوی دستگاه های مختلف در زمينه ساماندهی کودکان کار و خيابان انجام می شد، بنا به ضرورت خودشان بود و اينگونه نبود که بر اساس آئين نامه ساماندهی اين کودکان در سال ۸۴ اقدام شود.
به گفته وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی آئين نامه ساماندهی کودکان مربوط به سال ۸۴ و بر اساس شرايط آن زمان تدوين شده است و بر همين اساس ضرورت دارد که در زمان فعلی و مطابق با شرايط کنونی جامعه اين آئين نامه مورد بازنگری و اصلاح قرار گيرد و در آن وظايف هر دستگاه مشخص و هماهنگی های ميان سازمان های مختلف در نظر گرفته شود.
ربيعی به فعاليت های متفرقه که در مورد کودکان کار و خيابان انجام می شده، اشاره کرد و اظهار داشت: در جلسه دوم شورای ساماندهی کودکان کار و خيابان قرار شد مطالعات صورت گرفته قبل مبنا قرار گيرد و اقدامات و مطالعاتی که توسط دستگاه های مختلف نيز انجام شده، مرور شود و همچنين شرايط طبيعی و اجتماعی که باعث شده کودک کار و خيابان ايجاد و مورد سوءاستفاده قرار گيرد، بررسی خواهد شد.
وی گفت: دو نوع سياست اتخاذ می شود که يکی از آن شناسايی و جمع آوری جدی اين کودکان از سوی نيروی انتظامی است که پس از اقدام آنها اين افراد را تحت حمايت و پوشش خود قرار خواهيم داد و همچنين بخشی از کودکان که به دليل نياز اقتصادی خانواده دست به کار زده و دچار آسيب جسمی و روحی شدند مورد برنامه ريزی قرار گرفته و حمايت های بيمه ای، آموزشی، تحصيلی و همچنين مشاوره برای آنها انجام خواهد شد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکيد کرد: در بازنگری آئين نامه ساماندهی کودکان کار و خيابان وظايف دستگاه های مختلف به طور کامل مشخص خواهد شد به طوری که هيچ يک از فعاليت ها بيهوده انجام نشود.
به گفته ی وی وزارت بهداشت، هلال احمر، نيروی انتظامی، کميته امداد، سازمان بهزيستی و وزارت آموزش و پرورش و همچنين شهرداری ها در اين آئين نامه وظايف جدی برعهده دارند که اميدواريم با بازنگری آن وارد مرحله اجرا شود.
وی گفت: اين آئين نامه در صورت نياز در شورای عالی رفاه توسط رئيس جمهور نيز مطرح و بررسی خواهد شد.وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی بيان کرد: ترجيح ما اين است که کودکانی که خانواده دارند، با حمايت از اين خانواده ها زمينه ای فراهم شود تا کودک کار نکرده و همچنين مشکل معيشتی نيز نداشته باشد.
وی در خصوص سوءاستفاده از کودکان خيابانی نيز گفت: در برخی موارد مشاهده می شود که اين کودکان سازمان يافته برای فعاليت های خاص در خيابان ها هستند بنابراين بايد آنها را طوری هدايت کنيم که از کودکان سوءاستفاده نشود و همچنين زمينه تحصيل و حمايت آنها نيز فراهم شود.
به گفته وی، کودکانی که در خيابان هستند و در خيابان نيز زندگی می کنند بايد به مراکز بهزيستی آورده شوند و در اين مراکز تمامی امکانات برای آنان فراهم خواهد شد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکيد کرد: با حمايت از خانواده های اين کودکان و همچنين نظارت بر نحوه زندگی و نگهداری کودکان می توانيم تا حدود زيادی از مراجعه مجدد آنها به خيابان جلوگيری کنيم.

ربيعی در پايان در مورد اهدای يارانه افراد نيکوکار و خیـّر برای نگهداری و ساماندهی کودکان کار و خيابان توضيح داد: مردم می توانند با انصراف از دريافت يارانه خود اين مبلغ را برای بهبود وضعيت پنج بخش سلامت، اشتغال، محيط زيست، حمل و نقل و همچنين امنيت غذايی هزينه کنند و همچنين بعد از ثبت نام نيز اهداکنندگان در بخش مورد نظر برای کمک به نيازمندان انصراف خود را اعلام کنند.