خبرگزاری رویترز / ۲۶ ژوئن ۲۰۲۶
شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، روز جمعه در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود، عباس عراقچی، بر ضرورت حفاظت از کریدورهای دریایی و تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز تأکید کرد.
این گفتوگو که خبر آن را خبرگزاری دولتی امارات «وام» (WAM) منتشر کرده، نشاندهنده تماس علنی کمسابقهای میان ابوظبی و تهران پس از تنشهای مرتبط با جنگ ایالات متحده و اسرائیل علیه ایران است.
این نخستین گفتوگوی اعلامشده میان دو وزیر از زمان حملات آمریکا و اسرائیل به ایران به شمار میرود؛ حملاتی که در پی آن، ایران دست به اقداماتی در سراسر خلیج فارس زد، از جمله در امارات متحده عربی، جایی که ایالات متحده پایگاههای نظامی دارد.
به گفته وام، شیخ عبدالله بر لزوم پایبندی کامل به تفاهمنامه میان آمریکا و ایران برای دستیابی به «توقف فوری و همهجانبه درگیریها» تأکید کرد.
وی همچنین بر احترام به حاکمیت کشورها، رعایت حقوق بینالملل و تداوم بیوقفه جریان تردد دریایی از طریق تنگه هرمز تأکید کرد.
این تماس حاکی از تلاش برای عبور از تنشها در روابط امارات و ایران در جریان درگیریهاست؛ دورهای که در آن حملات ایران بخش هتلداری دبی را مختل کرد، موجب خروج برخی اتباع خارجی شد و به برداشتها از ثبات در کشوری که خود را بهعنوان قطب تجاری منطقه معرفی میکند، آسیب زد.
به گزارش وام، شیخ عبدالله تصریح کرد که دیپلماسی همچنان بهترین راه برای حل بحرانهاست و ابراز امیدواری کرد تلاشهای جاری به برقراری امنیت و ثبات پایدار در منطقه منجر شود.