ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 03.04.2024, 13:57

علت اعتراضات خشن در وان ترکیه چیست؟


«سوالات زیادی پیرامون انتخاب و عزل شهردار وان پرسیده می‌شود، که لازم دانستیم به نکاتی در مورد انتخابات شهرداری‌های ترکیه اشاره کنیم:

مطابق قانون اساسی ترکیه، شهردار هر شهر و منطقه در ترکیه با رای مستقیم شهروندان انتخاب می‌شود. دادگاه‌ها توانایی برکناری و عزل شهردار را دارند و دولت هیچ نقشی در انتخاب و برکناری شهردار ندارد.

طبق قانون اساسی ترکیه دادگاه‌ها مستقل بوده و دولت اجازه نفوذ و دخالت در قوه قضائیه را ندارد.

فقط در صورتی که شهردار یک منطقه بنا به هر دلیلی امکان ادامه فعالیت نداشته باشد، وزارت کشور می‌تواند تا تعیین تکلیف نهایی شهردار و یا انتخابات میان‌دوره‌ای، برای آن شهرداری شخصی را به عنوان سرپرست تعیین کند.

در قضیه وان: عبدالله زیدان به دلیل حمایت از گروه پ ک ک که در لیست تروریسم ترکیه قرار دارد در دادگاهی در وان به ۸ سال و ۷ ماه حبس تعلیقی محکوم شده بود و با وجود هشدار دادگاه نامزد شهرداری شده بود. وزارت کشور ترکیه قادر به منع او از انتخابات نبود.

پس از انتخاب عبدالله زیدان  به عنوان شهردار وان، مطابق قانون اساسی دادگاه وان حکم برکناری زیدان را صادر می‌کند.

پس از آن وزارت کشور ترکیه رای دوم این شهر را به عنوان سرپرست شهرداری این شهر تا تعیین تکلیف نهایی منصوب می‌کند که تاکنون نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه که از کردهای سرشناس وان است حکم را نپذیرفته است.

تعدادی از احزاب مرکزی ترکیه وارد وان شده تا با سران حزب ده م کردی مذاکره کنند.»

کانال خبر ترکیه


* آخرین خبر اینکه در پی شکایت حزب کردی «برابری و دموکراسی» به شورای عالی انتخابات ترکیه، این نهاد رای دادگاه محلی شهر وان را باطل و عبدالله زیدان را شهردار این شهر اعلام کرد.