ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 03.04.2024, 12:40

طرح کمک ۱۰۰ میلیارد یورویی دبیرکل ناتو برای اوکراین


ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان امنیتی-نظامی غربی «ناتو»، خواستار ایجاد یک صندوق ۱۰۰ میلیارد یورویی پنج‌ساله برای کمک نظامی به اوکراین شد، که باعث می‌شود این ائتلاف غربی نقش مستقیم‌تری در ارائه حمایت از کی‌یف پیدا کند.

به گزارش «رویترز»، بر اساس این طرح، ناتو برخی از اقدامات هماهنگی را از یک ائتلاف موقت به رهبری ایالات متحده موسوم به «گروه رامشتاین» تحویل می‌گیرد. این مکانیسم تا حدی برای محافظت در برابر هرگونه کاهش حمایت آمریکا از اوکراین در صورت بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید طراحی شده است.

انتظار می‌رود پیشنهاد استولتنبرگ در جریان نشست دو روزه وزرای خارجه اعضای ناتو در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. هدف این اجلاس، نهایی کردن بسته کمکی است تا سران ناتو در نشست ماه ژوئیه خود در واشینگتن بتوانند آن را تصویب کنند.

ناتو به‌ عنوان یک سازمان تاکنون خود را به کمک‌های غیرمرگبار به اوکراین محدود کرده است، زیرا نگران است که ایفای نقش مستقیم‌تر ممکن است باعث تشدید تنش‌ها با روسیه شود. اکثر اعضای ناتو خودشان به اوکراین کمک می‌کنند.

با این وجود، دغدغه فزاینده‌ای در داخل ناتو وجود دارد که زمان آن فرا رسیده تا کمک‌های نظامی به اوکراین در وضعیتی پایدارتر و بلندمدت قرار گیرد، و ائتلاف غربی در بهترین موقعیت برای ایفای این نقش قرار دارد.

به گفته منابع آگاه، ناتو به عنوان بخشی از این طرح قصد دارد یک «مأموریت ناتو برای اوکراین» ایجاد کند. دبیرکل ناتو گفته است که این طرح تا حدی مانند «محافظی در برابر باد تغییرات سیاسی» در هر یک از اعضای ناتو عمل می‌کند.

منابع دیپلماتیک به رویترز گفته‌اند که بحث درباره این طرح هنوز در مراحل اولیه است، و مشخص نیست که بودجه 100 میلیارد یورویی پذیرفته شود یا چگونه تأمین مالی شود. تمام تصمیمات ناتو مستلزم اجماع بین 32 عضو این ائتلاف است.

العربیه فارسی