ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 25.03.2024, 14:05

نفرت پراکنی شماری از طرفداران حکومت علیه شهروندان ایرانی یهودی


گروهی از هواداران حکومت ایران با تجمع در مقابل مقبره استرومردخای (همسر یهودی خشایار شاه)، از اماکن مقدس یهودیان در همدان، اقدام به سردادن شعار و آتش زدن پرچم کردند. هتک حرمت اماکن مذهبی و تهدید به تخریب اماکن باستانی از جمله مواردی است که بعنوان نفرت پراکنی و مقابلات فرهنگی-دینی در زمره نقض حقوق بشر دسته بندی می شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، تجمع کنندگان شامگاه یکشنبه پنجم فروردین ماه، در مقابل این مقبره که از اماکن مقدس یهودیان در همدان بشمار میرود، با سر دادن شعار اقدام به آتش زدن پرچم کردند، امری که بعنوان نفرت پراکنی و مقابلات فرهنگی-دینی در زمره نقض حقوق بشر ارزیابی میشود و در وهله اول شهروندان ایرانی یهودی را نشانه می گیرد.

تسنیم، خبرگزاری نزدیک به نهادهای امنیتی و برخی دیگر از رسانه های رسمی با انشار ویدیوهایی، این اقدام را تایید و از آن حمایت کردند.

هتک حرمت اماکن مذهبی و تهدید به تخریب اماکن باستانی همچون مقبره استرومردخای، امری مسبوق به سابقه است. در اردیبهشت سال ۹۹، آرامگاه استرومردخای توسط افرادی به آتش کشیده شد.

پیش از آن نیز گروه‌های بسیجی با تجمع در مقابل این مقبره تاریخی و آرامگاه مقدس یهودیان، تهدید کرده‌ بودند اگر اسرائیل دست به تخریب مسجدالاقصی بزند، این آرامگاه را تخریب می‌کنند. گروه های بسیجی در تجمع سال ۸۹ همچنین تهدید کرده بودند که اگر دولت کاری در خصوص این آرامستان انجام ندهد خودشان به همراهی طلاب در این خصوص اقدام خواهند کرد.