ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 25.03.2024, 10:48

هشدار امنیتی در فرانسه پس از تیراندازی مسکو به بالاترین سطح رسید


در پی حمله مرگبار به یک سالن کنسرت در حومه مسکو که گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت آن را بر عهده گرفت، گابریل اتل نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد که سطح اقدامات امنیتی این کشور به بالاترین میزان خود افزایش می‌یابد.

چهار ماه مانده به بازی‌های المپیک پاریس در تابستان امسال، امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه عصر یکشنبه ریاست شورای دفاعی را در مورد حمله مسکو و پیامدهای آن بر عهده داشت.

اتل پس از پایان نشست این شورای در کاخ الیزه گفت: «با توجه به این که داعش مسوولیت حمله را برعهده گرفته و تهدیداتی که متوجه کشور ما شده، تصمیم گرفتیم وضعیت امنیتی را به بالاترین سطح خود یعنی وضیعت اضطراری حمله برسانیم.»

بر اساس اعلام دفتر نخست‌وزیر فرانسه، او افزود که مسوولیت حمله مسکو از سوی داعش خراسان برعهده گرفته شده است، اما این گروه پیشتر فرانسه را نیز تهدید کرده و در توطئه‌های اخیر در چندین کشور اروپایی از جمله آلمان و فرانسه نقش داشته است.

سطوح امنیتی در فرانسه دارای سه درجه است و وضعیت امنیتی در فرانسه در ماه ژانویه به سطح دو کاهش یافته بود که «وضعیت هشدار حمله» است.

اکنون بالاترین سطح امنیتی که در پی حمله در فرانسه یا خارج از کشور فعال می‌شود به این معنی است که یک تهدید قریب‌الوقوع امنیتی علیه فرانسه وجود دارد.

این سطح اجازه می‌دهد تا اقدامات امنیتی ویژه مانند گشت‌زنی‌های شدید توسط نیروهای مسلح در مکان‌های عمومی مانند ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها و اماکن مذهبی انجام شود.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، حمله روز جمعه در تالار شهر کروکوس در نزدیکی مسکو دست‌کم ۱۳۷ کشته و ۱۸۲ زخمی برجای گذاشت.

بازرسان روز یکشنبه به جست‌وجوی اجساد احتمالی در آوارهای ساختمان محل کنسرت ادامه دادند. این ساختمان پس از حمله دچار آتش‌سوزی عظیمی شد و ویران شد.

دادگاهی در مسکو روز یکشنبه چهار مظنون به اقدامات تروریستی در ارتباط با این حمله را متهم کرد.

مسوولیت این حمله را گروه دولت اسلامی (داعش) بر عهده گرفت، اما مسکو هنوز این گروه را مسوول این حمله معرفی نکرده است.

روز شنبه، ولادیمیر پوتین گفت که مهاجمان «در حالی که به سمت اوکراین می‌رفتند» دستگیر شدند.

ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین همتای روس خود را متهم کرد که می‌خواهد مسوولیت حمله را به عهده کی‌یف بیندازد.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید، تایید کرد که داعش «تنها مسوولیت» این قتل‌عام را بر عهده دارد و «هیچ دخالتی» از سوی اوکراین در این حمله وجود نداشته است.

این حمله مرگبارترین حمله در بیست سال اخیر در روسیه و خونبارترین حمله داعش در این کشور است.

فرانسه نیز در سال‌های اخیر بارها هدف حملات داعش بوده است.

در یکی از آخرین نمونه‌ها، در آذرماه، یک فرد مهاجم در نزدیکی برج ایفل پاریس با چاقو و با فریاد «الله اکبر» به رهگذران حمله کرد و در این حمله یک نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

فرد مهاجم پس از بازداشت به پلیس گفت که از وضعیت مردم غزه برآشفته است.

ایران اینترنشنال