ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 24.03.2024, 23:10

اسرائیل با آزادی ۷۰۰ زندانی فلسطینی در مقابل ۴۰ گروگان موافقت کرد


سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل روز یکشنبه فاش کرد که تل آویو در جریان مذاکرات آخر هفته در قطر با آزادی ۷۰۰ زندانی فلسطینی در مقابل آزادی ۴۰ گروگان اسرائیلی موافقت کرد.

این تحول جدید در مذاکرات حماس و اسرائیل در دوحه تحت حمایت سه جانبه ایالات متحده، مصر و قطر صورت گرفته است.

این گزارش به نقل از یک منبع بلندپایه اسرائیلی از موافقت اسرائیل با آزادی حدود ۷۰۰ زندانی امنیتی فلسطینی از جمله حدود ۱۰۰ زندانی محکوم به حبس ابد در ازای آزادی ۴۰ گروگان را تایید کرده است.

به گفته این منبع، اسرائیل همچنین در حال بررسی پیشنهادی است که بر اساس آن هفت فلسطینی محکوم به حبس ابد به ازای هر سرباز زن گروگان نزد حماس، آزاد می‌شوند.

این منبع توضیح داده که «بر این اساس، اسرائیل حق اعتراض به نام‌هایی را که حماس مطالبه می‌کند، نخواهد داشت. در عین حال، در صورت اعطای حق اعتراض به اسامی، به ازای هر سرباز زن، زندانیان امنیتی فلسطینی بیشتری آزاد خواهند شد.»

این تحول پس از آن رخ داد که یک منبع آگاه عرب بامداد یکشنبه فاش کرد که بر سر ایده آزادی ۴۰ اسرائیلی و آتش‌بس ۶ هفته‌ای توافق شده است.

جزئیات بحث برانگیز تعداد فلسطینی‌هایی که آزاد خواهند شد و هویت آنها و همچنین موضوع بازگشت آوارگان به شمال غزه هنوز نکات مهم مورد اختلاف است.

این منبع همچنین گفت که واشنگتن از طریق آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه خود، به وضوح بر تل آویو فشار می آورد تا در مذاکرات پیشرفت کند و ظرف چند روز به توافق برسد.

به گفته این منبع، اگرچه دیوید بارنیا، رئیس موساد و رونن بار رئیس شین بت، شب گذشته قطر را ترک کردند، اما هیئت مذاکره کننده متشکل از افسران ارشد اسرائیلی برای ادامه مذاکرات در دوحه باقی ماندند.

العربیه فارسی