ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 20.11.2023, 17:09

احکام حبس ۵ تن از فرهنگیان استان فارس اجرا شد


سه تن از فعالان صنفی فرهنگیان استان فارس برای تحمل حبس امروز دوشنبه ۲۹آبان ماه ۱۴۰۲، بازداشت شده و احکام تحت نظارت قضایی ۲ تن دیگر از فرهنگیان شیراز هم اجرا شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از کانون صنفی معلمان ایران، امروز دوشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲، مژگان باقری، محمدعلی زحمتکش و افشین رزمجویی، سه تن از فرهنگیان و فعالان صنفی معلمان استان فارس، در پی یورش نیروهای امنیتی به منازل آنها برای سپری کردن دوران حبس تعزیری خود بازداشت شدند. همچنین، عبدالرزاق امیری و زهرا اسفندیاری، پس از حضور در شعبه اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شیراز و نصب پابند الکترونیکی در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری خود هستند.

براساس این گزارش، اجرای احکام حبس تعزیری عبدالرزاق امیری، زهرا اسفندیاری، مژگان باقری، محمدعلی زحمتکش و افشین رزمجویی، بدون ارسال ابلاغیه برای آنها اجرا شده است.

لازم به اشاره است، ایرج رهنما، افشین رزمجویی، مژگان باقری، غلامرضا غلامی کندازی، محمدعلی زحمتکش به همراه اصغر امیرزادگان، در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۲، توسط قاضی محمود ساداتی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز، در مجموع به ۳۳ سال حبس تعزیری و عبدالرزاق امیری به همراه زهرا اسفندیاری هم هر یک به ۲ سال حبس تحت نظارت قضایی(پابند الکترونیکی)، به همراه مجازات تکمیلی و تبعید محکوم شدند و پس از اعلام اعتراض و ارجاع پرونده این شهروندان به شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر استان فارس، احکام بدون عینا تائید شد.

همچنین، غلامرضا غلامی کندازی و ایرج رهنما، در تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۲، در حالی که برای اخذ مجوز جهت برگزاری مجمع عمومی سالانه انجمن صنفی فرهنگیان استان فارس به فرمانداری شیراز مراجعه کرده بودند توسط نیروی انتظامی، بازداشت و برای تحمل حبس خود به زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند.

زهرا اسفندیاری، مژگان باقری، اصغر امیرزادگان، عبدالرزاق امیری، غلامرضا غلامی و افشین رزمجو،‌ در جریان برگزاری تجمع اعتراضی فرهنگیان که در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در شهر شیراز برگزار شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، زهرا اسفندیاری ـ در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱، مژگان باقری ـ در تاریخ ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۱، اصغر امیرزادگان ـ در تاریخ ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۱، غلامرضا غلامی کندازی ـ ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ و افشین رزمجو هم در تاریخ ۷ خرداد ماه ۱۴۰۱، پس از اتمام بازجویی ها با قید وثیقه یا کفالت آزاد شدند.

همچنین، ایرج رهنما، دیگر فعال صنفی فرهنگیان استان فارس نیز در تاریخ ۸ خرداد ماه ۱۴۰۱، پس از یورش ماموران لباس شخصی به مغازه او در خیابان مصدق شیراز بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، در تاریخ ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۱، با قرار وثیقه آزاد شد.

محمدعلی زحمتکش هم در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی و تفتیش و توقیف برخی لوازم شخصی اش سپس، بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز منتقل و پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام در نهایت به بند دارالقرآن زندان عادل آباد منتقل و در تاریخ ۱ تیر ماه ۱۴۰۱، در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی اعتصاب غذا کرد و در تاریخ ۲ تیر ماه ۱۴۰۱، بطور مشروط اعتصاب خود را پایان داد اما در تاریخ ۷ تیر ماه ۱۴۰۱ با توجه به عدم تحقق وعده های مسئولان قضایی مجددا اعتصاب غذا کرد و پس از ۱۹ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد و در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه آزاد شد ولی اواسط اسفند ماه ۱۴۰۱، با دریافت ابلاغیه ای کتبی به شعبه ۱۴ دادسرای انقلاب شهر شیراز احضار و مراحل بازپرسی وی تکمیل شد.

این فعال صنفی فرهنگیان، در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، از بابت پرونده دیگر خود، برای تحمل حبس تعزیری ۱ ساله اش بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد و در تاریخ ۱۹ تیر ماه ۱۳۹۹، پس از اعزام به مرخصی متصل به آزادی با عفو مشروط آزاد شد.

در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۹۷، محمدعلی زحمتکش، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی ساداتی، از بابت اتهامات (تبلیغ علیه نظام) و (توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی) و حضور در تجمّعات اعتراضی معلمان در شیراز و تهران به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و ۱ سال تبعید به شهرستان ارسنجان و پرداخت ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. پس از دریافت حکم صادره توسط دادگاه بدوی و پیش از ابلاغ حکم از سوی دادگاه تجدیدنظر، محمدعلی زحمتکش، در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، جهت سپری کردن دوران محکومیت حبس خود پس از مراجعه به واحد اجرای احکام شیراز بازداشت و به زندان عادل آباد منتقل شد و در دورانی که حبس خود را سپری می کرد پرونده وی توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر استان فارس، بررسی و او به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد و سایر مجازاتهای تکمیلی وی نیز حذف شد و محمدعلی زحمتکش، در تاریخ ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۸، پس از تحمل حبس تعزیری ۸ ماهه خود آزاد شد

محمدعلی زحمتکش، همزمان با دور دوم تحصن تجمّعات اعتراضی فرهنگیان ایران توسط نیروهای امنیتی در شیراز، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، در تاریخ ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۷ با تودیع وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

ممانعت از انجام فعالیتهای صنفی، ناقض ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد ۲۱ و ۲۲ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

احضار، بازداشت و پرونده سازی بر علیه فعالان صنفی در حالی صورت می‌گیرد که مطالبات آنها صنفی و برای دستیابی به حقوق شهروندیشان در راستای اصل ۲۷ قانون اساسی ایران است.

سرکوب آزادی بیان و ممانعت از انتشار عقاید و دیدگاههای مختلف در یک جامعه، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است.

بازداشت خودسرانه، بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت و ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.