ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 01.06.2023, 7:45

کاخ سفید: مذاکرات احیای برجام در دستور کار ما نیست


یک روز پس از گزارشی در خصوص سفر یک مقام کاخ سفید به عمان٬ هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید٬ روز چهارشنبه ۱۰ خرداد بار دیگر تاکید کرد که پرونده توافق هسته‌ای با ایران در دستور کار دولت آمریکا قرار ندارد.

جان کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: مذاکرات در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام یا توافق هسته‌ای ایران) «در حال حاضر در دستور کار نیست.»

او اضافه کرد: دولت آمریکا همچنان به دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران است و هرگز به جمهوری اسلامی اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد.

این مقام کاخ سفید در ادامه اظهار داشت، ایران «با حسن نیت» برای دستیابی به یک را‌ه حل دیپلماتیک مذاکره نکرد و با توجه به آشوب داخلی در این کشور و همچنین حمایت جمهوری اسلامی «از روسیه»، دولت آمریکا تصمیم گرفت که چنین مذاکراتی دیگر در اولویت نباشد.

در حالی جان کربی این اظهارات را مطرح کرده است که وبسایت آمریکایی اکسیوس روز سه‌شنبه از گفت‌وگوی یک مقام ارشد دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با مقام‌های عمان در خصوص احتمال تماس دیپلماتیک با مقامات جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

طبق این گزارش٬ برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا٬ اوایل ماه جاری میلادی برای گفت‌وگو با مقامات عمانی در مورد مذاکرات دیپلماتیک احتمالی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، سفر بی‌سروصدایی به عمان داشت.

در همین زمینه٬ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش فصلی خود برای شورای حکام این نهاد بین‌المللی، در روز چهارشنبه خبر داده که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران «۲۳ برابر حد مجاز» است.

این گزارش می‌افزاید ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۲۳ اردیبهشت امسال، به چهار هزار و ۷۴۴ کیلوگرم رسیده است.

طبق توافق برجام، ایران تنها مجاز بود ۲۰۲.۸ کیلوگرم ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی داشته باشد.

ایران همچنین برخلاف برجام و یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی کرده است.

این گزارش می‌گوید ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران به بیش از ۱۱۴ کیلوگرم رسیده است. این رقم در ماه فوریه ۸۷.۵ کیلوگرم بود.