ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 24.05.2023, 10:06

نماینده آمریکا از ریاست ایران بر مجمع شورای حقوق بشر ابراز انزجار کرد


رادیو فردا: میشل تیلور، سفیر ایالات متحده در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به انتصاب نماینده ایران به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل ابراز انزجار کرد.

در این بیانیه در مورد رسیدن ریاست دوره‌ای مجمع یادشده به جمهوری اسلامی ایران آمده است: «در حالی که ما اصل چرخش منطقه‌ای را در چنین نقش‌هایی به رسمیت می‌شناسیم، چنین رویه‌ای نباید بر ترویج احترام به حقوق بشر و مسئولیت‌پذیری اولویت داشته باشد.»

این بیانیه اضافه می‌کند: «گزارش اخیر جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل، واقعیت تلخ نقض گسترده حقوق بشر در ایران، از جمله خشونت‌های مورد تأیید دولت علیه زنان و دختران، اعدام‌های سریع معترضان مسالمت‌آمیز و ایجاد اختناق در خصوص آزادی بیان را آشکار می‌کند و این امکان را مطرح می‌کند که در ایران جنایت علیه بشریت در جریان است.»

نماینده ایالات متحده در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ادامه نیز گفت: «این انتصاب نشان‌دهنده نیاز مبرم به اصلاحات در سیستم حقوق بشر سازمان ملل است.»

واتسلاو بالِک، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل، به تازگی در نامه‌ای اعلام کرد که جلسه دو روزه «مجمع اجتماعی» این شورا در ماه نوامبر سال جاری به ریاست علی بحرینی تشکیل خواهد شد.

انتصاب علی بحرینی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو، به عنوان رئیس «مجمع اجتماعی» در شورای حقوق بشر سازمان ملل واکنش‌های گسترده منفی در پی داشته است.

این مجمع هر ساله اعضای سازمان ملل، سازمان‌های غیردولتی و سایر سازمان‌های بین‌المللی را برای بحث و گفت‌وگو گرد هم می‌آورد.

تمرکز مجمع بعدی اجتماعی سازمان ملل «مشارکت علمی، فناوری و نوآوری در ارتقای حقوق بشر، از جمله در زمینه بهبود وضعیت پس از همه‌گیری کرونا» است.