ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.05.2023, 20:14

ترکیه از بازداشت ۱۱ عضو یک شبکه جاسوسی اسرائیل خبر داد


رادیو فردا: سازمان اطلاعات ملی ترکیه از بازداشت ۱۱ عضو یک «شبکه جاسوسی موساد» علیه فعالیت‌های تجاری ایران در استانبول خبر داد.

روزنامه «دیلی ‌صباح» ترکیه روز سه‌شنبه دوم خرداد با استناد به گزارش سازمان اطلاعات ملی ترکیه، میت، نوشت که نیروهای اطلاعاتی ترکیه با هماهنگی دفتر دادستانی کل استانبول طی یک سال و نیم گذشته این شبکه جاسوسی را زیر نظر داشتند.

بر اساس این گزارش، سرکان اؤزدمیر، از پرسنل سابق ارتش که در پی کوتای ناموفق مربوط به هواداران فتح‌الله گولن، از رهبران دینی مخالفت دولت ترکیه و ساکن آمریکا در سال ۲۰۱۶ به خارج متواری شده بود، در تماس با سلجوق کوچوککایا، او را به خدمت سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، موساد، درآورده است.

این گزارش می‌افزاید کوچوککایا با ماموران موساد در چند کشور اروپایی ملاقات کرده و آموزش جاسوسی، از جمله سیستم ارتباط با دیگر اعضای تیم را فراگرفته و ماموریت اصلی او جمع‌آوری اطلاعات درباره یک شرکت و ۲۳ فرد دارای روابط تجاری با ایران بوده است.

این گزارش بدون اشاره به نام کشورهای اروپایی و شرکت یاد شده، در ادامه گفته است که ماموریت آقای کوچوککایا تحت نظر گرفتن منازل و محل کار خانواده‌های افراد هدف و جمع‌آوری اطلاعات در مورد پروازهای خارجی، مکالمات تلفنی، حساب‌های بانکی و املاک آن‌ها بوده است.

بر اساس این گزارش، کوچوککایا و همدستانش بعد از ارسال بسته تهدیدآمیزی به یکی از اهداف‌شان، بازداشت شدند.

سازمان اطلاعات ملی ترکیه گفته است که ۱۱ نفر از اعضای این گروه جاسوسی در استانبول بازداشت شدند و دو عامل فراری همچنان تحت تعقیب هستند.

ترکیه دسامبر پارسال نیز از بازداشت یک شبکه جاسوسی موساد برای جمع‌آوری اطلاعات از شهروندان فلسطینی ساکن این کشور خبر داد.

آنکارا همچنین طی سال‌های گذشته شبکه‌های جاسوسی روسیه و برخی عوامل اطلاعاتی ایران برای ربودن مخالفان جمهوری اسلامی در این کشور را بازداشت کرده است.

در همین زمینه، تلویزیون تی‌آر‌تی ترکیه آذرماه ۱۳۹۹ خبر داد که «میت»، سازمان اطلاعات ترکیه، اعضای یک شبکه ۱۱ نفره مرتبط با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران که توسط یک قاچاقچی مواد مخدر مدیریت می‌شد و اقدام به «ربودن یا کشتن مخالفان حکومت ایران می‌کرد» را بازداشت کرد.

به گزارش تلویزیون تی‌آر‌تی ترکیه، این شبکه ۱۱ نفره در آخرین اقدام خود، فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود، رهبر پیشین «حرکت النضال»، را به ترکیه کشاند و پس از ربودنش، او را به ایران منتقل کرد.

آقای اسیود اسفند پارسال در ایران اعدام شد.