ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.05.2023, 16:19

انتخابات ترکیه؛ سنان اوغان در دور دوم از اردوغان حمایت می‌کند


سنان اوغان سیاستمدار ملی‌گرای افراطی ترکیه در نشست خبری اعلام کرد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از رجب طیب اردوغان حمایت خواهد کرد. آقای سنان در دور اول انتخابات نامزد ائتلاف آتا بود و با ۵/۱۷ درصد آرا جایگاه سوم را به دست آورد. این خبر در حالی اعلام می‌شود که حزب ظفر از اعضای اصلی ائتلاف آتا اعلام کرد این ائتلاف منحل شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اندکه پشتیبانی آقای اوغان از یکی از دو کاندید انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند نقشی کلیدی در تعیین سرنوشت انتخابات داشته باشد.

در دور نخست انتخابات رجب‌طیب اردوغان نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه ۴۹/۵۰ درصد آرا و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف اپوزیسیون ۴۴/۸۹ درصد آرا را به دست آورده بودند.

پس از آنکه انتخابات به دور دوم کشیده شد، سنان اوغان با مقامات ائتلاف حاکم و همچنین اپوزیسیون مذاکراتی را آغاز کرده بود.

اکنون حزب ظفر اومیت اوزداغ سیاست‌مدار راست افراطی اعلام کرده ائتلاف آتا که سنان اوغان را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرده بود، منحل شده است. اومیت اوزاغ که حزبش از تشکیل دهندگان اصلی ائتلاف آتا بود، گفته در نشست خبری فردا اعلام خواهد کرد از چه نامزدی حمایت می‌کنند.

اوغان بعد از سال‌ها حضور در حاشیه سیاست، در انتخابات سال ۲۰۲۳ از سوی ائتلاف آتا به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی شد. او به دنبال جلب رضایت رأی‌دهندگانی بود که از برنامه‌های اردوغان و قلیچ‌داراوغلو قانع نشده بودند و به ویژه از همکاری اتحاد آنها با احزاب طرفدار کردها و عدم تمرکز بر «مشکل پناهندگان» انتقاد کرد.

او پیشتر شرایطی را برای حمایت از یکی از دو نامزد اعلام کرده بود از جمله ادامه برنامه «مبارزه با تروریسم، فاصله گرفتن از احزاب سیاسی مورد حمایت سازمان‌های تروریستی، بازگرداندن پناهجویان».

سنان اوغان سابقه عضویت در حزب راست افراطی حرکت ملی را دارد. هر چند او بعدتر از این حزب اخراج شد.

حزب حرکت ملی اکنون از متحدان اصلی حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان است.