ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.05.2023, 9:09

«علی‌اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی شد


ابراهیم رئیسی ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های ده ساله آقای شمخانی، سردار احمدیان را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب کرد.

نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی شب گذشته در خبری کوتاه که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد از کناره‌گیری علی شمخانی، دبیر این شورا پس از ۱۰ سال خبر داد.

در متن کانال تلگرام نورنیوز که آن را به همراه عکسی از توییتر علی شمخانی، منتشر کرده است، آمده: «در حالی که طی هفته‌های اخیر در محافل مختلف، شایعات زیادی در خصوص قصد دریابان شمخانی برای کناره‌گیری از دبیری شورای عالی امنیت ملی بر سر زبان‌ها بود، انتشار شعری معنادار از محتشم کاشانی در صفحه شخصی او در توییتر، نشان می‌دهد که کناره‌گیری شمخانی از این سمت پس از ده سال، قطعی است.»

سوابق علی‌اکبر احمدیان

دریادار علی اکبر احمدیان در سال ۱۳۴۰ در شهرستان «شهر بابک» استان کرمان متولد شد.

احمدیان در سال ۱۳۶۴ به ریاست ستاد نیروی دریایی سپاه منصوب شد. وی از جمله کسانی بود که در ایده ایجاد یک نیروی دریایی جدید و «عملیات دریایی مقابله به مثل» نقش اساسی ایفا کرد. احمدیان پس از پایان جنگ تحمیلی به سمت جانشین فرماندهی نیروی دریایی سپاه منصوب شد. چندی بعد باتوجه به سوابق ارزنده‌ی احمدیان، وی از سوی فرماندهی کل قوا به سمت فرمانده نیروی دریایی سپاه منصوب شد.

حضور مستمر احمدیان در نیروی دریایی سپاه از پایین‌ترین سطح تا عالی‌ترین مدارج و نقش محوری در طراحی شکل‌گیری، گسترش، تجهیز و انتظام آموزشی و تخصصی این نیرو در کنار تبحر وی در موضوعات تخصصی این نیرو و اشراف‌اش در موضوعاتی همچون شناوری و موشکی، بهینه سازی سیستم دفاعی نیرو‌های مسلح در عرصه دریا، نقش ماندگاری از وی در تاریخ دریایی کشور به یادگار گذاشته است. 

احمدیان هم‌چنین به مدت نزدیک به دو سال با حفظ سمت، مسئولیت فرماندهی دانشگاه امام حسین را برعهده گرفت. او در ۹ شهریور ۱۳۸۶ به ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. از ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد.