ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 20.05.2023, 23:44

پیام حضور بشار اسد در نشست جده چیست؟


رابرت فورد، دیپلمات کهنه کار ایالات متحده و آخرین سفیر ایالات متحده در سوریه معتقد است که انگیزه بشار اسد صرفا مالی و اقتصادی است. اقتصاد سوریه پس از ۱۲ سال جنگ و زلزله مرگبار ماه فوریه عملا از هم پاشیده است.

رابرت فورد در این باره به المانیتور گفت: بشار اسد از موضوع پناهندگان برای جلب مشوق های مالی استفاده خواهد کرد. سوریه قرار است وعده‌های مختلفی بدهد و بگوید که اگر حمایت مالی دریافت نکنیم، نمی‌توانیم سوریه را بازسازی کنیم تا پناهندگان بتوانند به خانه‌های خود بازگردند، یا نیروهای امنیتی خود را تقویت کنیم تا تجارت مواد مخدر را مسدود کنیم.

سوال مهم این است که آیا اجلاس جده که قطعا با «وعده‌های خوب» در مقابل دوربین‌ها به پایان خواهد رسید در واقعیت نتیجه متفاوتی خواهد داشت.

پاسخ این است که عادی سازی رابطه  با  بشار اسد در سایه  تحریم هایی که  نادیده گرفته می شوند و بازگشت آوارگان همگی با موانع فزاینده ای روبرو هستند.

رابرت فورد معتقد است که اسد هیچ قصدی برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشور به این زودی ندارد و اگر کشورهای حاشیه خلیج فارس تلاش کنند برای حمایت از نیروهای امنیتی سوریه پولی را به این کشور انتقال دهند، با فشار آمریکا مواجه خواهند شد. او در این باره به المانیتور می‌گوید: «کشورهای خلیج‌فارس به طور ناگهانی متوجه خواهند شد که اگر هرگونه انتقال مالی به دولت اسد انجام شود با مخالفت آمریکا روبه رو خواهند شد.»

قانونگذاران دموکرات و جمهوری خواه ایالات متحده روز پنجشنبه گذشته یک لایحه دو حزبی را برای گسترش توانایی واشنگتن در اعمال تحریم ها علیه سوریه با تقویت قانون سزار ۲۰۲۰ ارائه کردند. این به عنوان هشداری برای کشورهای دیگر تلقی می شود که به دنبال عادی سازی روابط با اسد و پیش از نشست سران هستند.

نکته مهم این است که عربستان سعودی و دیگران تسلیم فشارهای آمریکا شوند و به توافقات احتمالی اجلاس سران برای تامین مالی عمل نکنند، امکان بازگشت وضعیت سوریه به پیش از عادی سازی رابطه اعراب با بشار اسد وجود دارد.

جماران