ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 18.03.2023, 19:54

درخواست از امانوئل مکرون برای حمایت از جنبش «زن زندگی آزادی»


عسل عباسیان روزنامه‌‌نگار ایرانی در محل کاخ الیزه، به‌همراه گروهی دیگر از فعالان حقوق بشر از سایر کشورها با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرد.

عباسیان در این دیدار با اشاره به اتفاقات ماه‌های اخیر پس از انقلاب «زن، زندگی، آزادی» در ایران به تشریح بخش هایی از کمپین ضد اطلاعات جمهوری اسلامی علیه این حرکت مردمی پرداخت و از امانوئل مکرون خواست در عمل اثبات کند که حمایت از مردم ایران را مهم‌تر از سازش با جمهوری اسلامی می‌داند.

او با معرفی خود به عنوان یک «روزنامه‌نگار ایرانی و کوییر فمینیست» که در سال ۲۰۲۱ ناچار به ترک ایران شده است، خطاب به آقای مکرون گفت جمهوری اسلامی به واسطه حامیان خود می‌کوشد از طریق کارزارهای مختلف وضعیت را طوری جلوه دهد که گویی با زنان مخالف حجاب اجباری «مدارا» می‌شود.

این ادعای حکومت در شرایطی مطرح می‌شود که به گفته عباسیان، «فشار بر زنانی که هنجارهای حجاب را به چالش می‌کشند به روش‌های پیچیده‌تری» ادامه یافته است، تا جایی که شمار قابل توجهی از این زنان «از محل کار و دانشگاه اخراج می‌شوند، به دادگاه احضار می‌شوند و مجبور به پرداخت جریمه‌های قابل توجهی شده‌اند».

این روزنامه‌نگار ایرانی همچنین با اشاره به «عفو» گسترده معترضان آن را اقدامی «گمراه‌کننده» از سوی جمهوری اسلامی توصیف و تصریح کرد: «بله، گروهی از زندانیان به صورت مشروط آزاد شده‌اند. اما بسیاری از آنها هنوز در زندان هستند، از جمله همکاران من الهه محمدی و نیلوفر حامدی.»

او در بخش پایانی صحبت‌های خود خطاب به رئیس جمهوری فرانسه گفت بسیاری از ایرانیان بر این باورند که «سیاستمداران غربی به جای حمایت از مردم ایران به دنبال سازش با رژیم جمهوری اسلامی هستند».

عباسیان از امانوئل مکرون خواست در عمل ثابت کند که فرانسه اصول دموکراتیک خود را بر سازش با رژیم‌های سرکوبگر در اولویت قرار خواهد داد.

در این دیدار همچنین کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه، سونیا باکس مسئول شهروندی در وزارت کشور، آلن رگنیه بخشدار و نماینده بین‌وزارتی برای پذیرش و ادغام پناهندگان، دلفین بوریون سفیر حقوق بشر فرانسه، به همراه شماری دیگر از فعالان حقوق بشر از کشورهایی نظیر عراق، روسیه، افغانستان، سوریه، بحرین، کلمبیا، اوگاندا و .. حضور داشتند.