ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 18.03.2023, 12:34

حمله حامیان حکومت به مراسم معارفه مرضیه برومند به عنوان مدیر عامل خانه سینما


رادیو فردا: حامیان حکومت جمهوری اسلامی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به نحوه برگزاری مراسم معارفه مرضیه برومند به‌ عنوان مدیر عامل جدید خانه سینما و انتصاب او به این سمت واکنش‌های تندی نشان دادند.

مراسم تودیع منوچهر شاهسواری، مدیر عامل سابق، و معارفه مرضیه برومند به عنوان جانشین او در خانه سینما روز یک‌شنبه هفته گذشته، ۲۱ اسفند، با حضور عده‌ای محدود از اهالی سینما برگزار شد.

چند روز پس از انتشار عکس‌های مراسم تودیع و معارفه مدیران خانه سینما، روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در یادداشتی از این مراسم با عنوان «تودیع اخلاق» و «معارفه قانون‌شکنی» نام برد.

بر اساس عکس‌هایی که از این مراسم در خبرگزاری‌های داخل کشور منتشر شده، زنان سینماگر در این مراسم با پوششی متعارف و معمولی و شبیه به مراسم‌های مشابه در سال‌های گذشته حضور یافته بودند و تنها برخی از آن‌ها بدون حجاب اجباری و حتی مانتو در این مراسم حضور یافته‌اند.

اما در یادداشت روزنامه تندروی جوان آمده است: «بسیاری از خانم‌های حاضر در جلسه بدون مراعات ضوابط حدود شرعی و قانونی حجاب و البته بدون کمترین نگرانی در حال رژه رفتن جلوی دوربین عکاسان خبری بودند و حتی مرضیه برومند به عنوان مدیرعامل جدید این خانه در حال مُعانقه و در آغوش کشیدن برخی از آقایان همکار و حاضر در این گعده ساختارشکنانه بود.»

این روزنامه در ادامه از رفتارهای دیده‌شده توسط زنان سینماگر با عنوان «شاخ و شانه‌کشی» نام برد و خواستار «پیگیری جدی» و «اعاده حیثیت از قانون و ارزش‌های اخلاقی» شد.

بیش از شش ماه از آغاز اعتراضات سراسری در ایران می‌‌گذرد، اعتراضاتی که گرچه خیلی زود کل نظام را نشانه گرفت، اما با مرگ مهسا امینی به دلیل «نامناسب» بودن حجابش در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، با شعار «زن، زندگی، آزادی» در دنیا شناخته شد و معروف‌ترین نشانه‌های آن گیسوبران و انداختن روسری به آتش است.

با این حال مقامات و وابستگان حکومت از صدر تا ذیل، از مجلس تا حوزه‌های علمیه، هم‌چنان اصرار دارند که همه دختران و زنان را به پوشیدن حجاب اجباری وادار کنند.

انتخاب مرضیه برومند کارگردان شناخته‌شده سینما و تلویزیون ایران به‌عنوان مدیرعامل این نهاد صنفی چند ماه پس از انتشار بیانیه‌ای به رواج «خشونت و آزار جنسی» در محیط‌ کار توسط زنان هنرمند در سینما صورت گرفت.

آغاز اعتراض علنی و دسته‌جمعی زنان دست‌اندرکار سینمای ایران به اواسط فروردین ۱۴۰۱ بازمی‌گردد. خانه سینما در واکنشی دیرهنگام به این بیانیه «شورای صیانت» را مسئول رسیدگی به «هرگونه رفتاری مغایر با شئون فرهنگی و اخلاق حرفه‌ایی اهالی سینما» اعلام کرد.

اما زنان معترض به خشونت جنسی در واکنش به بیانیه خانه سینما اعلام کردند که این نهاد «استقلال لازم» برای رسیدگی به چنین پرونده‌هایی را ندارد و برخی از اعضای آن «روایت زنان سینماگر را فعالانه سرکوب کرده‌اند» و در ادامه به تشکیل هیئتی جهت رسیدگی به «آزار و خشونت جنسی» در عرصه سینما و تئاتر اقدام کردند و موضوع تنظیم یک آیین‌نامه حقوقی با هدف حمایت از زنان را در دستور کار قرار دادند.

مرضیه برومند در سخنرانی مراسم معارفه خود گفت: «قول می‌دهم که تلاش کنم تا تعادلی بین عقلانیت و احساساتم ایجاد کنم که بدون سیاست‌زدگی برنامه‌های هیئت مدیره را اجرا کنم. ضمن اینکه دیگر یک شخصیت حقیقی ندارم و قبلاً تندتر بودم، ولی الان یک جایگاه حقوقی دارم که بر آن اساس بیشتر بر مبنای تعامل و گفت‌وگو و همفکری عمل می‌کنم.»

علاوه بر واکنش رسانه‌های حکومت به انتصاب خانم برومند به‌عنوان مدیرعامل جدید خانه سینما، شماری از کاربران اجتماعیِ حامی حکومت نیز از این موضوع انتقاد کردند.

این کارگردان سینما چند هفته پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در واکنش به استفاده از عکس خود در دیوارنگاره میدان ولی‌عصر تهران گفته بود: «آقایان، عکس مرا از دیواری که زیرش بچه‌ها و جوان‌ها را سرکوب کردید، بردارید.»