ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 18.03.2023, 10:04

در سوگ دکتر محمد برقعی / اتحاد جمهوری‌خواهان ایران


دکتر محمد برقعی یکی از اعضای موسس اتحاد جمهوری خواهان ایران چشم از جهان فرو بست. او همراه فرهیخته و یکی از یاران ثابت قدم اتحاد جمهوری خواهان ایران بود و در چندین دوره نیز عضو شورای هماهنگی و هیات سیاسی آن بود.

دکتر محمد برقعی متولد سال ۱۳۲۰ شمسی (۱۹۴۲ میلادی) در  شهر قم بود. او دوره لیسانس را در ایران به پایان رساند و دکترای جامعه شناسی خود را از دانشگاه منچستر انگلستان دریافت کرد.

دکتر برقعی از بانیان تاسیس چندین مدرسه ابتدایی در مناطق دور افتاده سیستان و بلوچستان بود و در دوران اقامت در ایران علاقه  و کارش خدمت معلمی در روستاهای دورافتاده آنجا بود. او در کپر هایی که در مناطق دور افتاده ایجاد کرده بود به کار آموزش و برآوردن مایحتاج پزشکی و دارویی مردم محروم می‌پرداخت. یکی از کارهای عام‌‌ المنفعه دکتر برقعی گرفتن شناسنامه برای کودکان بلوچستان بود. وی چند سال پس از انقلاب ۱۳۵۷ مجبور به ترک کشور شد، زیراکه از سوی رژیم اسلامی حاکم بر ایران بدلیل انتقاد از آن تحت تعقیب قرار گرفته بود.

از دکتر محمد برقعی آثار قلمی بیشماری بجای مانده است، از جمله کتاب «سکولاریسم  در نظر و عمل» و مقالاتی درباره  زندگی مردم بلوچستان ایران و لرستان. 

با درگذشت دکتر برقعی، جنبش دمکراسی خواهی ایران یکی از مبارزان خستگی ناپذیر خود و اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، یکی از یاران ثابت قدم خود را از دست دادند. فقدان او مایه اندوه و تالم ما است.

اتحاد جمهوری خواهان ایران درگذشت دکتر محمد برقعی را به همسر محترم او و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت می‌گوید و مراتب قدرشناسی خود را از تلاش‌های آن زنده یاد در مبارزات سیاسی چند دهه اخیر اعلام می‌کند.

هیئت سیاسی اجرایی اتحاد جمهوری‌خواهان ایران