ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 17.03.2023, 23:38

جان کربی: جمهوری اسلامی بازیگر بی‌ثبات‌کننده منطقه است


هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، جمهوری اسلامی را بازیگر بی‌ثبات‌کننده منطقه خواند، اما در عین حال از توافق جمهوری اسلامی و عربستان در صورتی که منجر به امنیت مردم عربستان و آمریکایی‌های حاضر در منطقه شود، استقبال کرد.

جان کربی در گفت‌وگو با صدای آمریکا و در پاسخ به پرسشی درباره توافق اخیر میان ایران و عربستان گفت: «جمهوری اسلامی یک بازیگر بی‌ثبات‌کننده در سراسر منطقه است، چه از نظر نوع رفتار با مردم خودش و چه حمایتهایش از گروه‌های تروریستی نظیر حماس و حزب‌الله و حوثی‌ها در یمن و حتی حملاتشان به کشتی‌های دریایی. ارسال پهپادهایش به روسیه برای کشتن مردم اوکراین را هم فراموش نکنید.»

کربی افزود: «آنها نه تنها مردم خودشان را می‌کشند، بلکه به روسیه هم کمک می‌کند تا غیرنظامیانی را که هرگز درگیر جنگ نبوده‌اند و نباید به آنها حمله می‌شد، بکشند. این دقیقاً همان کاری است که جمهوری اسلامی انجام می‌دهد.»

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت: «اگر این گفتگوها کمک کند تا تنش‌ها کاهش یابد و یا جنگ در یمن تمام شود و اگر امنیت مردم عربستان و بیش از هفتاد هزار آمریکایی را که در آنجا ساکن هستند، تامین کند در اصل این به نفع همه ماست و ما از آن حمایت می‌کنیم. اما باید دید که آیا این تاثیرات را خواهد داشت یا نه.»

کربی همچنین در ادامه با اشاره به آغاز سال نو در ایران گفت: «به مناسبت نوروز و سال نو، بهترین‌ها را برای مردم ایران آرزومندیم.»

به گفته کربی، جمهوری اسلامی در طی سال ۱۴۰۱ رنج و درد زیادی را بر مردم ایران تحمیل کرد و شهروند هیچ کشوری در دنیا نباید متحمل چنین مصیبت‌هایی شود.

او همچنین تاکید کرد: «مشکل ما با رژیم تهران است؛ با مردم ایران نیست.»

جان کربی در پایان سخنانش سال بهتر، ایمن‌تر، امن‌تر، و کامیاب‌تری نسبت به سال ۱۴۰۱ را برای مردم ایران آرزو کرد. کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا معمولا هر ساله با چیدن سفره هفت‌سین و شادباش نوروز به ایرانیان، این آیین باستانی را گرامی می‌دارند.